23948sdkhjf

Bluetooth værkstedet er her

Bosch har fokus på det kabelløse værksted, hvor al information fra diverse testere samles i mekanikerens personlige laptop.
En hårdkogt laptop med vendbar touchskærm, der kan tåle et hårdt værkstedmiljø, skal snart være enhver mekanikers tro følgesvend. Med den kan mekanikeren samle information trådløst fra diverse testere og holde styr på biler og reparationer. Målet for Bosch er at nå det kabelløse værksted, hvor al kommunikation mellem alle typer testere og apparater foregår via bluetooth.

Hans Olaf Petersen, produktchef hos Bosch, viste med stolthed den helt nyudviklede pc’er frem på den nylige FTZ messe i Odense.

- Vi tænker i helhedsprocessen for værkstederne. Alt skal være funktionelt og rationelt for at give god bundlinje. Og vi vil gerne se, at mekanikerne kan samle alle protokoller for at holde styr og status på enhver kundes bil direkte ude mellem liftene. Når mekanikeren udfører en helbredsattest, skal der være optimal sporbarhed, hvilket bliver stadig mere nødvendigt, siger Hans Olaf Petersen om visionen, der nu er ved at være ført ud i livet.

Det trådløse værksted er et Bosch-koncept, der udvikles i Tyskland og USA, men med dansk hjælp.

- Vi er ofte med til møder i Tyskland, for vores danske teknikere er med helt fremme it-mæssigt og kan i høj grad være med til at præge definitioner på, hvordan Bosch-systemer og apparater skal skrues sammen, fortæller Hans Olaf Petersen. Han mødes eksempelvis med udenlandske kolleger om to uger for at drøfte, hvordan næste generation gastestere skal se ud og virke om nogle år.

Elbiler i fokus

Med på messestanden var også de nye BEA 550 gastestere med bluetooth, henholdsvis en benzin- og en diesel-version. Eller som kombineret apparat.

Og så trak den udstillede elbil BMW i3 mange nysgerrige. Her har Bosch leveret styringen og elektronikken og kan tilbyde alle typer diagnose-værktøjer. Elbiler er generelt et fokusområdet hos Bosch, der nu også har fejlsøgning på elbiler som spidskompetence.

- Det er unikt for os hos Bosch, at vi kæder fejlsøgningssystemer sammen med diagnosesystemer, fuldt integreret. Også konventionelle biler bliver stadig mere komplicerede, og vi er hos Bosch med til at fastholde, at de frie værksteder har en chance for at servicere og fejlfinde, siger Hans Olaf Petersen.

Interesse for dæktryk

De nye, og nu obligatoriske, dæktryk overvågningssystemer, såkaldt TPMS (Tire Pressure Monitoring System) til nye biler vakte stor interesse for de besøgende mekanikere på standen. Hos Bosch er de nye dæktryksystemer parret med firmaets KTS tester. Også her er Bosch unik, idet man ikke leverer sensorerne men kun værktøjet til fejlfinding og servicering. Hvad angår TPMS er det Bosch’ mission at kunne "klone" alle ID’er på forskellige originale systemer over på alternative sensorer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126