23948sdkhjf

Rødt finanslovsforlig glemmer autobranchen

Finansloven for 2015 er blevet vedtaget mellem regeringen, SF og Enhedslisten. Desværre er eneste tiltag på transportområdet medfinansiering af en ny letbane i Aalborg, lyder det fra AutoBranchen Danmark.
- Vi havde set frem til, at en del af puljen til lempelse af afgifter ville blive brugt på registreringsafgiften. Specifikt ville det have været oplagt at tage forhandleravancen ud af beregningen, så Skats mistænkeliggørelsen af hele autobranchen kunne stoppe, siger Jens Brendstrup adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Med den værdibaserede registreringsafgift bliver forhandlernes avance også pålagt afgift. Det er grundlaget for Skats indsatsområde om overflytning af avance, hvor hele branchen bliver beskyldt for urent trav i forbindelse med beregning af registreringsafgiften.

- En fjernelse af registreringsafgiften på forhandleravancen ville højst koste 8-900 millioner kroner uden indregning af de dynamiske effekter. Til gengæld ville det spare en masse penge hos Skat og fjerne usikkerheden hos forhandlerne, om Skat kommer med et efterkrav, udtaler Jens Brendstrup.

AutoBranchen Danmark har gennem flere år efterspurgt et styresignal fra Skat, hvor de klart redegjorde for, hvordan man kan agere og være sikker på at holde sig på den rigtige side af registreringsafgiftsloven. Det har Skat hidtil afvist med henvisning til, at det ikke er muligt at sige noget præcist om.

- VI står i den groteske situation, at Skat afviser at udsende et styresignal men forventer af forhandlerne, at de skal kunne foretage beregningen. Det havde vi håbet og troet på, at årets finanslovaftale kunne rette op på ved at tage forhandleravancen ud af beregningsgrundlaget. Vi havde håbet på mere, men er ikke overraskede over resultatet af den røde finanslovsaftale, siger Jens Brendstrup.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089