23948sdkhjf

Hver tredje unge overvejer delebil

Begejstringen for delebiler er størst i hovedstaden, hvor hver tredje gerne vil prøve delebilen af. Alligevel har kun én procent tilmeldt sig en delebilsordning, viser en undersøgelse fra Det Økologiske Råd, der ønsker at ruske op i vores transportvaner.
Delebiler, bycykler, el-cykler og private, der udlejer bilen, er en håndfuld af de nye transportløsninger, storbyboerne kan tage i brug for at komme hurtigere og billigere gennem trafikken.

Og mange unge – især i hovedstaden – overvejer delebilen som et alternativ eller supplement til taxa, tog, cykel og egen bil. Mens op mod hver tredje overvejer en delebil, mener hver fjerde københavner mellem 18 og 35 år, at delebilen er en god løsning for netop dem, viser en undersøgelse fra Det Økologiske Råd om transportvaner i Danmarks tre største byer.

Alligevel har kun én procent tilmeldt sig en ordning. Men flere kan sagtens være på vej, understreger Lise Drewes Nielsen, professor ved Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring ved Roskilde Universitet.

- Det er et fænomen inden for al omstilling, at holdningen kommer før handlingen. Før vi ændrer den daglige handling, skal vi have tanken først, og det gælder også i forhold til den daglige transport. Så det kan sagtens være et tegn på, at en ændring er på vej, når så mange er positive over for tanken, siger hun.

Cyklister elsker delebiler

Delebilsordningen LetsGo oplever allerede den vækst, som Lise Drewes Nielsen forudsiger. Sidste år kom 30 procent flere medlemmer til, og i år vil væksten i medlemmer være på 50 procent, forudsiger direktør Bjarke Fonnesbech.

Han peger på, at fleksibilitet og mindre bøvl end en privat bil er de bærende årsager til, at byboere i København, Aarhus og Odense vælger delebilen:

- 85 procent af vores brugere cykler til daglig, men gennem delebilsordningen har de adgang til en bil, når de skal på ferie, i Ikea eller ud til vennerne en aften. Vi hører gang på gang, at delebilen er fleksibel, nem og bekvem i forhold til at købe en bil selv, have den parkeret og sørge for vedligehold, som der tit er en del af, fordi mange unge køber en brugt bil, siger han.

Netop den oplevelse af fleksibilitet og lethed skal mange flere byboere oplever i deres daglige transport, mener Det Økologiske Råd, der i en ny kampagne forsøger at ruske op i indgroede transportvaner i Danmarks største byer.

Det er nemlig til fordel for både den enkelte og for byen som helhed, hvis flere får øjnene op for de mange muligheder, der findes for transport i byerne.

- De færreste overvejer at ændre deres vaner, når de én gang har fået smag for en bestemt type transport. Men mange vil opleve øget fleksibilitet eller komme billigere frem, hvis de kaster sig ud i ordninger som delebiler eller by-cykler. Det er også nødvendigt at tage de nye løsninger i brug, hvis alle skal komme frem, når befolkningen alene i København stiger med omkring 200.000 mennesker frem til 2030, siger Jeppe Juul, transportmedarbejder hos Det Økologiske Råd.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08