23948sdkhjf

Rav i Skattekisten

DER ER NU STOR politisk bevågenhed på Skats generelle ageren – også i forhold til autobranchens længe påberåbte problemer med Skats kontroller, udefinerbare krav og uhomogene fortolkninger. Og gudskelov for det. For så sker der da forhåbentlig noget. Skatteministeren undslipper dog kritikken ved at fortælle os, at uforudsigeligheden med Skat ikke kan afskaffes helt. Så har man da garderet sig selv her op til en kommende konsulent-rapport om problemerne.

IGEN ER DET DE værdibaserede afgifter, der tilsyneladende er årsag til miseren omkring Skat, der fortolker og forvalter som vinden blæser – besynderligt, at regeringen vil lægge ryg til et afgiftssystem, der medfører så meget kritik fra store dele af en branche. En omlægning af afgifterne skal vi imidlertid nok ikke regne med på denne side af et snarligt folketingsvalg. Desværre.

DET ER IKKE NEMT at være bilforhandler med de meget uklare retningslinjer for, hvad man må og ikke må i forhold til prissætning og avance samt forhandling med bilkøberne. Her vil Skat stadig, underligt nok, ikke give entydige regler. Så er det godt, at autobranchens organisationer kan finde jura-kræfter, der kan spidde det danske skattesystem i forhold til EU.

EN EU-SAG OM LOVLIGHEDEN af den danske lovbestemte minimumsavance på 9 procent kan være det skridt, der skal til, for at få hul på bylden omkring det danske afgiftssystem. En byld der nu har resulteret i hele 30 sager til Landsskatteretten omkring Skats ageren i autobranchen. Hvis autobranchen står sammen i denne sag, som det er set før med bravour, kan det forhåbentlig sikre et politisk flertal for, at vi snart får bilafgifter, der er til at leve og operere med for alle.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078