Rav i Skattekisten
IGEN ER DET DE værdibaserede afgifter, der tilsyneladende er årsag til miseren omkring Skat, der fortolker og forvalter som vinden blæser besynderligt, at regeringen vil lægge ryg til et afgiftssystem, der medfører så meget kritik fra store dele af en branche. En omlægning af afgifterne skal vi imidlertid nok ikke regne med på denne side af et snarligt folketingsvalg. Desværre.
DET ER IKKE NEMT at være bilforhandler med de meget uklare retningslinjer for, hvad man må og ikke må i forhold til prissætning og avance samt forhandling med bilkøberne. Her vil Skat stadig, underligt nok, ikke give entydige regler. Så er det godt, at autobranchens organisationer kan finde jura-kræfter, der kan spidde det danske skattesystem i forhold til EU.
EN EU-SAG OM LOVLIGHEDEN af den danske lovbestemte minimumsavance på 9 procent kan være det skridt, der skal til, for at få hul på bylden omkring det danske afgiftssystem. En byld der nu har resulteret i hele 30 sager til Landsskatteretten omkring Skats ageren i autobranchen. Hvis autobranchen står sammen i denne sag, som det er set før med bravour, kan det forhåbentlig sikre et politisk flertal for, at vi snart får bilafgifter, der er til at leve og operere med for alle.