23948sdkhjf

Sikkerhedsfradrag sparer milliarder

Sikkerhedsfradraget har været med til at gøre de nye danske biler til nogle af de sikreste i Europa.
På grund af sikkerhedsudstyr er antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken reduceret med to tredjedele over de sidste 15 år. For at fortsætte denne udvikling skal danskerne opfordres til at tænke sikkerheden ind i deres bilkøb. Det kan kun gøres ved at fastholde de nuværende sikkerhedsfradrag i registreringsafgiften. Derudover bør man opdatere fradragslisten med det nyeste sikkerhedsudstyr i stedet for at fjerne fradragene, som Enhedslisten har foreslået, mener AutoBranchen Danmark.

- Sikkerhedsfradraget har en dokumenteret effekt på trafiksikkerheden. Seneste eksempel på sikkerhedsfradragets effekt på trafiksikkerheden var, da sikkerhedsfradragslisten også omfattede ESC tilbage i 2007. Det medførte et fald i antallet af dræbte på 60 procent. Hvis fradragene fjernes, kan det få katastrofale følger, siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark Jens Brendstrup.

Mange danskere fravælger det nyeste sikkerhedsudstyr, fordi det er dyrt, og de ikke er villige til at betale ekstra for det. De vil hellere spare pengene eller bruge dem på smart ekstraudstyr. Det er på trods af, at DTU har påvist, at man kan halvere antallet af dræbte, hvis alt tilgængeligt sikkerhedsudstyr er installeret i de danske biler.

Listen skal opdateres

Den aktuelle liste over fradragsberettiget sikkerhedsudstyr er desværre ikke blevet opdateret siden 2007, påpeger AutoBranchen Danmark. Siden er udviklingen i trafiksikkerheden gået stærkt. Men udbredelsen af det nyeste sikkerhedsudstyr til den danske bilpark går kun langsomt, fordi det ikke er på listen over fradragsberettiget sikkerhedsudstyr. Hvis vi sammenligner os med tyskerne, har 25 procent af nye biler i Tyskland nødbremsesystemer, 20 procent har sensorer, der vurderer træthed og 10 procent har "lane-assist". De tal er langt fra gældende i Danmark.

- Vi foreslår en model, hvor branchen og regeringen én gang om året sætter sig sammen og vurderer, hvilket nyt sikkerhedsudstyr der skal give fradrag, og hvad der er sket af ny udvikling af sikkerhedsudstyr. I stedet for at fjerne listen bør man revidere den nuværende, så den også omfatter de nyere sikkerhedsudstyr. Hvis man ikke får opdateret listen, går trafiksikkerheden i stå, siger Jens Brendstrup.

Færre trafikdræbte

Det er ikke kun på det menneskelige plan, at færre ulykker er en gevinst, tilføjer AutoBranchen Danmark.

Der er nemlig også en stor samfundsgevinst ved færre dræbte og tilskadekomne i trafikken. Ser man på faldet i antal ulykker fra 2012 til 2013, svarer det til en besparelse på 267 millioner kroner for samfundet. Går man tilbage til 2008, så er besparelsen helt oppe på 3,8 milliarder kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078