Løsning for elbiler på vej
Regeringen forsøger at finde en afløser for elbilers nulafgift.
De centrale ministre med finansminister Bjarne Corydon i spidsen nedsætter et hurtigtarbejdende udvalg, erfarer Motor-magasinet.
Nulafgiften for elbiler udløber ved udgangen af 2015. Jo længere en løsning trækker ud, desto større usikkerhed hos investorerne og energibranchen. Elbilisme handler nemlig også om energisystemet smart energi er det nyeste begreb.
- Vi vil gerne have, at folk vælger de mest miljøvenlige biler. Derfor er vi klar til at se på, hvordan vi løser den udfordring, og det kommer vi til at gøre lige efter nytår, siger klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) til Politiken og Danmarks Radio.
- Vi skal have fundet en løsning, som bidrager til at fremme elbiler i Danmark. Efter årsskiftet vil vi se på hvordan, supplerer skatteminister Benny Engelbrecht (S) i de to medier.
Utålmodig branche
Elbilsbranchen håbede på en løsning i finanslovforhandlingerne og presser på, at den ikke udskydes for længe.
- Det er positivt, at regeringen nu lover en løsning i starten af det nye år, og vi vil selvfølgelig bidrage alt hvad vi kan til, at det også bliver en god løsning, siger branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance.
- Nøgternt set burde det være muligt at finde en hurtig løsning. Den fremtidige beskatning er diskuteret mange gange med skatteministre og embedsmænd, så skufferne i Skatteministeriet burde være fyldt med gode forslag, slutter Lærke Flader.
Enhedslisten fik ikke held til at fjerne fradrag i registreringsafgiften i finanslovaftalen, og SF fik ikke taget hul på en bilafgiftsreform. Socialdemokraterne vil ikke gøre det dyrere for pendlere at købe en bil, og ingen af parterne ville selv bruge penge på at forlænge nulafgiften for elbiler.
I det hele taget kom bilafgifterne gennem finanslovforhandlingerne med status quo på godt og ondt.
Finansminister Bjarne Corydon bryder sig ikke om betegnelsen gavebod om finanslovaftalen med SF og Enhedslisten, men aftalen generer ikke vælgere yderligere her før folketingsvalget, der udskrives om allersenest ni måneder.
Alternativer til nulafgift
Ingen tror rigtig på den store afgiftsreform før valget. Bortset fra en forlængelse af nulafgiften er der nogle skruer, der kunne bruges uden at røre ved afgiftssystemet for benzin- og dieselbiler.
Miljøvenlige biler kan få et nedslag i købsafgiften på 4000 kroner for hver kilometer, bilen kører længere på literen ud over 16 km/l for benzindrevne og 18 km/l for dieseldrevne biler.
Der kunne laves en tredje kategori for elbiler og hybridbiler. Det kræver omregning af det gennemsnitlige CO2-indhold i strømmen, som danske elbiler kører på.
Mindsteafgiften på 20.000 kroner kan sænkes for energieffektive elbiler, så de fik lavere afgift end de mest brændstoføkonomiske biler på diesel og benzin.
Der kan gives et fradrag for batterier. Indførsel af et kontant tilskud som i Sverige, men en skatteminister vil næppe bryde sig om at udbetale penge. Det er trods alt noget andet med penge, der ikke kommer i kassen.