23948sdkhjf

Ny Audi A6 holder på indlandsisen

Det virkeligt nye ved 2015-versionen af Audi A6 gemmer sig under frontklappen og resulterer i lavere brændstofforbrug og klimatruende CO2-udslip. Dertil ny kabine med stor touchskærm.
Det er under frontklappen, den sker. Audi A6, der nu opdateres som 2015-årgang, er først og fremmest ny i motorrummet. Således lancerer det sydtyske luksusmærke en hel række opdaterede motorer – alle fornyelser med det samme mål, nemlig at sænke det forkætrede CO2-udslip via lavere forbrug.

Der er tre benzinmotorer at vælge imellem som TFSI-motorer med en ydelse mellem 190 og 333 hestekræfter. Dertil i alt fem dieselmotorer, hos Audi med betegnelsen TDI. Effekt mellem 150 og 326 heste. Alle motorer opfylder kravene i udstødningsnormen Euro 6, og CO2-udslippene er blevet reduceret med op til 22 procent. Med andre ord: Renere motorer, der kører længere på literen.

Med A6 2015 lancerer Audi en ny 7-trins dobbeltkobling-gearkasse af typen, som Volkswagen kalder DSG, mens Audi har valgt betegnelsen S tronic. Den nye S tronic arbejder sammen med alle motorer i den nye serie, dog med én undtagelse: Dieselmotoren med den største effekt har fortsat den hidtidige 8-trins tiptronic-gearkasse som ledsager.

Ny grill, ny kabine

Udvendigt er den opdaterede udgave fornyet en anelse: Grillen er lidt anderledes, luftindtag i fronten er strammet lidt op, men først og fremmest er forlygterne fornyet med den lygte-teknologi, som tyskerne kalder Matrix-LED – kendt fra Le Mans, havde vi nær sagt. Indvendigt kendes en A6 2015 først og fremmest på den 8" store touchskærm. Stor touchskærm – helst rigtig stor - er slet og ret det nye hit i 2015-biler.

Dertil en lang række fører-assistenter – altså elektroniske systemer, der hjælper føreren, hvis det er ved at gå galt. Adaptiv cruise control er det vigtigste: Systemet kan holde en konstant fart og afstand til bilen foran – og systemet kan endda bremse Audien.

A6 i mange varianter

Men Audi A6 er jo ikke bare Audi A6. Der er en lang række varianter, der har egne navne. Her er en række af dem:

Audi A6 allroad quattro har hævet karrosseri og grovere dæk. Fire V6-motorer: 3,0 TFSI, 3,0 TDI med tre forskellige ydelser.

Audi S6 og S6 Avant er de hurtige versioner, 4,0 TFSI-motorer med 450 hestekræfter. Som ekstraudstyr fås et sportsudstødningssystem, der skaber ekstra rockmusik i potten.

Audi RS 6 Avant er den hurtigste. 4,0 TFSI med 560 hestekræfter, 20"-fælge og bremser. Ekstraudstyr: RS-sportsundervognen Dynamic Ride Control (DRC).
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078