23948sdkhjf

Skat på kant med konkurrenceloven

AutoBranchen Danmark går til konkurrencemyndighederne i indædt strid om priser på biler.
Nogle gange skal man snakke overordentlig længe med en anden, før man får den aha-oplevelse, at man er uenig om selve præmissen for diskussionen. Altså, at det den ene ser som rød, ser den anden som blå, og at det er derfor, man er uenige. Og det er i de situationer, man rent faktisk kan nå nye resultater og komme til enighed. Sådan en oplevelse har AutoBranchen Danmark med Skat, selv om aha-oplevelsen indtil videre ikke har nået ledelsen hos Skat, meddeler AutoBranchen Danmark.

- Det er ved at gå op for os, at Skat har en meget en-øjet opfattelse af virkeligheden, nemlig den at prisen kun kan være højere end standardprisen, men ikke lavere. Det er stadig en stor udfordring for os at få Skat til at acceptere, at den almindelige markedspris kan ligge lavere end den anmeldte standardpris. Det burde Skat være klar over, da deres egen statistik viser, at det er tilfældet for 84 procent af de nye biler. Det ville klæde Skat at tage højde for virkeligheden, og det bør komme til udtryk i et kommende styresignal eller en revision af registreringsafgiftsloven, udtaler Jens Brendstrup, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Priser ad bagvejen

Forståelsen hos Skat vender nemlig kun den vej, at prisen kan ligge højere end standardprisen, og i en fri konkurrencesituation kan prisen naturligvis i praksis svinge i begge retninger i forhold til den vejledende pris.

- Vi tvivler på, om det overhovedet er lovligt på den måde at indføre faste priser ad bagvejen. Der er meget der tyder på, at det står i skarp modstrid med EU-konkurrenceretten og gruppefritagelsesforordningen, siger Jens Brendstrup.

AutoBranchen Danmark har derfor taget fat i de danske konkurrencemyndigheder for at få deres vurdering af problemet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078