Velstand, vandstand og bilafgifterne
DET ER TID TIL handling. Og det er i det lys, at også de danske politikeres sendrægtighed omkring også bilafgifterne skal ses. Nuvel, det rykker ikke meget på verdens CO2-regnskab, hvis politikerne herhjemme kunne tage sig sammen til at ændre bilafgifterne til miljøbaserede afgifter, som vi i denne uges fagblad endnu en gang kan konstatere åbenbart er lagt i mølposen selv om regeringen siger det modsatte. Men vi kunne blive foregangsland på også bilområdet, hvis vi ville. Se det kunne være en signalværdi, der satte Danmark på verdenskortet og sikkert kunne smitte af på vor øvrige klima-teknologi, som vi gerne vil eksportere.
I STEDET ER DET olie-lande som Norge, smog-ramte Kina og altid-foran-Californien, der tager førertrøjen på og sætter nye normer, mens vi herhjemme hellere træder os selv over tæerne og gurgler i høj vandstand. Et af de politiske argumenter mod en afgiftsomlægning lyder, at danskernes bilpark ikke skal miste værdi. Næh, men den mister søreme værdi, hvis der til sidst ikke er nogen veje at køre på, fordi halvdelen er oversvømmede og resten er regnet væk under skybrud og tropiske cykloner på afveje i en verden, hvor mange drømmer sig tilbage til de "gode gamle dage", inden alting gik amok. Også velstand kan drukne.