23948sdkhjf

Kunder stemmer Toyota i top

12.000 kunder i ny Customer Centric-undersøgelse: Toyota har Danmarks mest tilfredse bilkunder
Danmarks mest tilfredse bilkunder handler hos Toyota. Det viser en ny stor analyse, hvor 12.000 danskere er blevet spurgt til deres kundeoplevelser hos 228 service- og retailvirksomheder. Analysen, der blev præsenteret ved en konference i København, er gennemført af strategi- og kommunikationsbureauet Brandhouse og analysevirksomheden YouGov. Den viser blandt andet, at hver anden danske forbruger forlader butikken, lægger på eller klikker væk uden at have haft en god oplevelse. Brandhouse peger på, at danske virksomheder kan blive langt bedre til kundefokus.

Toyota har Danmarks mest tilfredse bilkunder, tekstilvirksomheden Georg Jensen Damask har Danmarks mest tilfredse kunder, Irma giver landets bedste kundeoplevelser og Viasat har gennem det sidste år haft den største forbedring i kundeoplevelsen blandt landets største service- og retailvirksomheder. Det er resultatet af Brandhouses Customer Centric-analyse, som bureauet har gennemført for andet år i træk. Undersøgelsen baserer sig på mere end 75.000 unikke kundeoplevelser og er den største nogensinde af sin art, oplyses det.

Toyota nåede en score på 65 som nr. 1, efterfulgt af VW (60 i score), Skoda (58), Opel (57), Citroën og Ford (begge 43) samt Peugeot (41).

Customer Centric Scoren er beregnet som et gennemsnit af kundeoplevelsen og loyaliteten. Kundeoplevelsen er målt på behovsdækning, nemhed og samlet oplevelse – loyaliteten er beregnet ud fra anbefalingsgrad, præference og villighed til genkøb.

Ingo overrasker

På listens samlede 12. plads, gemmer der sig også en lille overraskelse ifølge Brandhouse. Det er nemlig benzinkæden Ingo (tidligere Jet).

- Ingo har ingen personlig betjening, ingen croissanter og ingen kaffe. Ingo har til gengæld præcis det de lover deres kunder; nemlig hurtig og billig benzin. Og forventningsafstemning er præcis det god kundeservice handler om: Kend din målgruppe, og sørg for at give dem præcis det du har lovet – eller lidt mere, forklarer Stiig Helgens Binggeli.

Bundskraberne

De dårligste kundeoplevelser får kunderne hos de store energi- og pensionsselskaber, og det skyldes ifølge Stiig Helgens Binggeli blandt andet, at synet på kunder og kundeservicen er designet indefra og ud.

- I stedet for opbygge kundeservicen med kundernes behov i centrum, opbygger mange store virksomheder deres kundeservice ud fra, hvad der passer dem som organisationer. Dermed kan kunden let blive opfattet som noget besværligt - en modstander, der skal overvindes, forklarer Stiig Helgens Binggeli.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.12