Ajour med alverdens autobranche
I 2017 ER GM KLAR MED Cadillac-modeller, der selv formår at holde vejbanen, følge trafikken og bremse op. GM kalder teknologien Super Cruise, og den benytter radarer, ultralydssensorer og kameraer til at holde øje med trafikken, så chaufføren kan slippe rat og pedaler, uanset om der er fri bane eller kø, skriver Ingeniøren.
BRITISKE COSWORTH FORVENTER, at deres 10.000 kvadratmeter nye motorfabrik helt efter planen står klar januar næste år. Fabrikken har kostet 22 millioner pund (omkring 200 millioner kroner) at opføre, og firmaet oplyser i en pressemeddelelse, at der allerede er indløbet for 700 millioner kroner ordrer. Produktion for tre globale bilproducenter begynder i 2015.
AUDI ER DEN FØRSTE virksomhed, der opnår en ny californisk kørselstilladelse for førerløse biler. En række nye regulativer, der regulerer testkørsel med selvkørende biler på offentlige veje trådte i kraft den 16. september 2014. Derfor kan man nu møde en Audi A7 med Traffic Jam Pilot funktionalitet på de californiske veje. Audi har gennemført forskning over titusindvis af kilometer i Europa og forskellige stater i USA, hvor den type testkørsel er tilladt. Forskningen har til formål at udvikle særdeles automatiserede køresystemer til motorvejskørsel. Audi forudser, at denne teknologi kan være klar at blive introduceret for kunderne i løbet af fem år.
FORD INTRODUCERER NU en ny teknologi, som ikke blot kan forudse en umiddelbart forestående udskridning, men griber ind med en kontrolleret nedbremsning af bilen, inden udskridningen finder sted. Den nye teknologi Enhanced Transitional Stability (ETS) bliver introduceret i den nye Ford Focus. ETS-systemet overvåger bilens fart, rattets position og hvor hurtigt, der bliver drejet på rattet. Hvis systemet registrerer en umiddelbar risiko for udskridning, bliver bilens elektroniske stabilitets-system aktiveret, hvilket betyder automatisk, kontrolleret og individuel nedbremsning på hvert enkelt hjul. Den nye Ford Focus lanceres i Danmark i november.