23948sdkhjf
Annonce

Forening fastholder butler-kritik

Falsk markedsføring, mener sønderjysk Ford-forhandler om at stå på portalens værkstedsliste, mens Autobranchen Danmark overvejer at rejse sag for at overtræde markedsføringsloven. Autobutler afviser og føler sig udsat for en hetz.
AutoBranchen Danmark (tidligere D.A.F.) beskyldte i Motor-magasinet nr. 2 værkstedsportalen Autobutler for at pynte sig med lånte fjer, idet en række Autobutler værksteder på selskabets hjemmeside stod opført som medlemmer af D.A.F., selv om de ikke var det. Juristerne kontaktede således både Autobutler og de cirka 20 Autobutler værksteder, der uberettiget angav at være D.A.F. medlemmer, hvorpå D.A.F. logoet blev fjernet fra alle, der ikke er medlemmer af D.A.F./AutoBranchen Danmark.

Det har imidlertid ikke formildet Autobranchen Danmark mærkbart.

- Vi har intet imod Autobutler, men deres markedsføring skal være retvisende. Når Autobutler svarer, at alle danske værksteder på lige fod med eksempelvis Krak, Eniro, De Gule Sider, PROFF og andre søgetjenester er listet på autobutler.dk, så får man jo klart det indtryk, at de nævnte AutoBranchen Danmark værksteder er medlem af Autobutler uden at være det. Og langt størstedelen af vores medlemmer er ikke med hos Autobutler. Vi undersøger fortsat sagen, og lige nu vurderer vores jurister, om der er tale om en overtrædelse af markedsføringsloven, som skal for forbrugerombudsmanden eller forfølges i en retssag, siger Lisa Sandager Ramlow, kommunikationschef i Autobranchen Danmark.

- Vi kan jo se, at der ikke er nogen af de mange andre værkstedsportaler på markedet, der benytter sig af samme markedsføringsmetoder som Autobutler. Det er ærgerligt, at vi skal bruge tid og kræfter på denne sag, men vi får mange henvendelser fra utilfredse medlemmer, siger Lisa Sandager Ramlow, som samtidig undrer sig over antallet af tilmeldte værksteder, som per 17. januar på Autobutlers hjemmeside oplystes at være 864.

Autobranchen Danmark har således holdt øje med antallet af værksteder hos Autobutler, hvor medlemslisten tidligere var tilgængelig på hjemmesiden, men nu er fjernet. Ifølge brancheforeningen var tallet 819 værksteder 22. maj 2013 for at falde til 780 den 15. november. Per 16. januar var tallet ifølge foreningen, som har skaffet sine oplysninger via oplysningerne om Autobutler Plus værkstederne, 797 værksteder.

- Det undrer os, at den ordinære medlemsliste er fjernet, siger Lisa Sandager Ramlow.

Sønderborg

Et af de utilfredse medlemmer hos Autobranchen Danmark er Martin Iversen ApS - Ford-forhandler i Sønderborg. Her siger direktør Pierre Iversen, som selv sidder med i Autobranchen Danmarks bestyrelse:

- Jeg har intet imod Autobutler, men det er ikke en forretningsmodel jeg kan bakke op om. Jeg blev meget overrasket over at stå på deres hjemmeside og har straks bedt om at blive fjernet per mail. Jeg har fået flere henvendelser fra Autobutler om at være med, men har hver gang takket nej. Der er tale om falsk markedsføring fra Autobutlers side, fordi man får indtryk af, at hjemmesiden er større end den reelt er. Jeg er naturligvis utilfreds med dette, og jeg tror slet ikke, at branchen er klar over omfanget.

Når han kikker på Autobutlers hjemmeside over eksempelvis Sønderborg kan han desuden se flere eksempler på urigtige oplysninger om værksteder: Han står selv nævnt to gange, et autoværksted er slet ikke registreret som sådan og en indehaver af et værksted har ikke boet i byen i ni år.

- Det er useriøst og dybt problematisk, mener Pierre Iversen.

Svar fra Autobutler

- Hos autobutler.dk er viefterhånden vant til at skulle tage stilling til postulater og udtalelser som disse, hvor fremtrædende medlemmer køres i stilling for at eskalere den hetz, som pågår for tiden, udtaler Christian Legêne, partner og CEO hos Autobutler som svar på den nye kritik.

- Det undrer os, at vores forretning, hvor der efter sigende stort set ingen af Autobranchen Danmarks medlemmer er - tallet er 69 D.A.F. og 12 SKAD-værksteder - er så stor bevågenhed, at Autobranchen Danmark ligefrem har ansatte, som følger udviklingen i vores medlemstal. Hvis Autobranchen Danmark har spørgsmål, er vores dør stadig helt åben, og vi sidder klar til at besvare enhver uklarhed eller eventuelle udeståender. Men jeg svarer meget gerne på de stillede spørgsmål, hvor svarene er nøjagtigt de samme her i Motor-magasinet, som hvis Autobranchen rettede direkte henvendelse, siger Christian Legêne.

- Vedrørende antal tilmeldte værksteder: Alle værksteder, der oprettes med en konto på autobutler.dk, som rummer et abonnement, værkstedet selv godkender og accepterer betingelserne for, tæller med i vores opgørelse af værksteder. Der er intet, som er skjult, og alle data er tilgængelige for dem, som ønsker at se dem. Ligeledes kan alle værksteds medlemmer søges frem under vores "find værksted" funktion og tilsvarende under vores oversigt over tilmeldte værksteders bedømmelser. Vores antal tilmeldte værksteder følger ikke en trend, som er typisk for eksempelvis en værkstedskæde, der for de fleste er ganske stabil. Vi kan have dage, hvor 10-15 nye værksteder kommer til, men også dage hvor fem værksteder falder fra. Vi har eksisteret i nu 3,5 år og kan glæde os over, at flere hundrede af de værksteder, som tilmeldte sig det første år, fortsat er brugere af autobutler.dk og det med stor succes. Vi er en add-on service, der kan bruges på helt forskellig vis, men med det klare mål at få flere kunder i butikken. Nogle bruger os en gang om måneden til at lukke hullet fra en aflyst værkstedstid, hvor andre, herunder et Peugeot-værksted i Storkøbenhavn, der siden marts 2012 har fået flere end 1200 nye kunder og 3,6 millioner eksklusiv moms i ekstra omsætning, i øvrigt et mange-årigt D.A.F. medlem, tilføjer han.

- Hvorfor viser vi værksteder, som ikke er abonnenter på autobutler.dk? Vi ønsker at skabe gennemsigtighed i branchen til fordel for både bilejere og værksteder. Danske bilejere har for længst fundet deres vej til internettet, når bilen skal repareres og værkstedet findes, og det er nu engang den gennemsigtighed, de søger og efterlyser på nettet. Rigtig mange bilejere har en interesse i at tjekke prisen på deres eget værksted i stedet for at skulle ringe derned, og da vores mål er meget enkelt - at levere størst mulig værdi til vores tilmeldte værksteder - ønsker vi ikke at agere pris-søgetjeneste på vegne af vores hårdt arbejdende bydende værksteder, hvorfor vi for bilejere, som besøger autobutler.dk med det som eneste formål, tydeligt gør det klart, hvem der er med på portalen og hvem som ikke er, siger Christian Legêne og bemærker:

- Om Autobranchens undersøgelse og efterfølgende Forbrugerombudsmandens redegørelse gør det klart, at vi her gør noget, som er på kant med det, vi må, er vi naturligvis de første til at tage action på det.

Kvaliteten i data

- Alle værkstedsdata, som vises på autobutler.dk, er købt via 3. part, som lever af at sælge disse data til store seriøse danske og udenlandske virksomheder. Vi kan kun beklage og påtage os det fulde ansvar, hvis der fremgår data, som er forældet eller ikke er korrekte. Som vi med vores seneste svar gjorde det klart for Autobranchen Danmark, er vi på ingen måde fejlfri, og af samme grund har vi nu igangsat en procedure, hvor vi løbende får opdateret data på både medlemmer og ikke-medlemmer. Samtidig gør vi det inden længe muligt, at man selv kan opdatere sine data eller anmode os om helt at fjerne dem. Vi forstår ikke, hvorfor vi skal fortsætte i samme spor år efter år efter år. Vi har inviteret hele branchen til værkstedsaften den 29. januar i Formula Automobiles showroom i Allerød, hvor flere end 150 værksteder og brancheaktører allerede er tilmeldt. Døren er også åben her. Særligt Autobranchen Danmarks medlemmer er udfordret i disse tider, hvor konkurrencen om at sælge minibiler til lavest mulig pris er i højsædet, mens konkurrencen på eftermarkedet er tilspidset gevaldigt i takt med særligt de større værkstedkæders udvikling og for flere fremgang. Vi forventer at levere 150.000 forespørgsler i 2014, at tilmelde mindst 600 nye værksteder på autobutler.dk og med lanceringen af vores nye fleet koncept at hele 400 værksteder er med fra starten i 2014. Vi bruger mere end syv millioner kroner på markedsføring, og vi tæller snart en organisation på 40 mand. Hos autobutler.dk lægger vi meget gerne tallene på bordet omkring vores ambitioner, udfordringer, målsætninger og muligheder og spørgsmål, vi bliver stillet, siger Christian Legêne.

- Vi tager meget gerne en åben dialog om, hvordan autobutler.dk kan tilføre værdi til Autobranchen Danmarks medlemmer, siger Christian Legene, der håber at se rigtig mange den 29. januar til en konstruktiv og udbytterig dialog.
Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.109