Svensk reservedelsbutik ekspanderer kraftigt i Danmark
Biltema er i kraftig vækst med to centre under opbygning og flere på vej. Vi skal være landsdækkende, lyder det fra kæden.
Der er tale om en plan, de internt kalder "Route 66", som i 2016 skal munde i, at der er i Skandinavien vil stå Biltema på i alt 66 varehuse. I Danmark er der gang i etableringen af nye centre i henholdsvis Esbjerg, der vil være færdig midt i december, og i Glostrup, som står klar i marts 2015.
- Vi vil være der, hvor der er muligheder. Vores mål er at blive total landsdækkende, og vores nye butikkers placering er naturligvis valgt ud fra, hvor vi er i forvejen, og hvor vi mangler butikker, for at kunne nå kunderne. Det optimale er, at kunden maksimalt skal bevæge sig 30-40 kilometer for at komme til en Biltema-butik, siger Jens Stig, Marketingkoordinator hos Biltema.
Eget brand
Alle kædens produkter sælges under eget brand, der naturligvis hedder det samme som kæden. Og her er filosofien, at kunderne skal ud i butikkerne og se, mærke og føle produkterne, forklarer Jens Stig. Det betyder også, at der stik imod tidens ånd ikke satses på nethandel. Faktisk er det slet ikke muligt at købe på nettet, da Biltema ikke har en webshop.
- Vi vil have kunderne til at se, hvad vi har. Vi står ved, hvem vi er, og sælger alt under private label. Derfor har vi ikke nogle kendte mærker inde, som folk kender på forhånd, men de bliver nødt til at se vores produkter i virkeligheden, siger Jens Stig.
Ingen franchise
Kunderne vil blive budt velkomne i butikker, der er selv ejet af kæden. Tidligere har der været tale om franchise-butikker, men de er blevet købt tilbage. Derfor er alle butikker ejet af Biltema, hvilket er et helt bevidst valg.
Mange ting der gør, at det ikke er muligt endnu at sætte navn på flere lokationer. Det omhandler både grunde og lokalplaner, men der arbejdes at gøre det blå skilt mere synligt i Danmark. Dog vil han gerne sige, at de godt kunne tænke sig at være lidt mere til stede i Nordsjælland.
- For os handler det om de muliges kunst. Der er ingen grænser for os, forklarer Jens Stig.
Biltema blev startet i 1963 af svenske Sten Åke Lindholm, og findes i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Samlet set har Biltema mere end 18.000 varer i sortimentet.