23948sdkhjf

Forsikringsselskaber tryner autobranchen

Forsikringsselskabernes aggressive adfærd lægger en kæmpe dæmper på stemningen i branchen, advarer AutoBranchen Danmark.
For anden måned i træk falder konjunkturindikatoren for autobranchen. Der er mange værksteder, der oplever at blive presset til det yderste af forsikringsselskaberne, som kræver store rabatter for at fastholde samarbejdet. På grund af forsikringsselskabernes størrelse har det en stor betydning for indtjeningen på værkstederne, og det ligger en kraftig dæmper på stemningen i branchen, oplyser AutoBranchen Danmark.

- År til dato er der solgt over 150.000 personbiler, hvilket er seks procent højere end sidste års rekordsalg. Det flotte bilsalg burde give et kæmpe positivt udslag i indikatoren, men det gør det ikke. Forsikringsselskabernes aggressive adfærd lægger en kæmpe dæmper på stemningen i branchen, siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Jens Brendstrup.

AutoBranchen Danmark har fået flere henvendelser fra værksteder, der er blevet kontaktet af forsikringsselskaber, som informerer dem om, at de fra dags dato sætter den aftalte timepris ned med 5-15 procent. Der er ingen forhandlinger i det, og hvis værkstedet ikke makker ret, så annullerer forsikringsselskabet aftalen med det respektive værksted. De nye priser har en enorm stor betydning for værkstederne overlevelseschancer, fordi forsikringsselskaberne ofte er deres største kunder.

Forsikringsselskaberne skummer fløden

Forsikringspræmierne er steget over en lang periode og sammen med faldende erstatningsudbetalinger til kunderne, giver det et voksende overskud hos forsikringsselskaberne på autoområdet, påpeger AutoBranchen Danmark.

- Når forsikringsselskaberne sænker timepriserne hos værkstederne, bliver besparelsen sjældent sendt videre til bilejerne. Det er forsikringsselskaberne, som får langt størstedelen af fortjenesten af de lavere timepriser. Udfordringen for autobranchen er, at nogle af forsikringsselskaberne er så store på markedet, så de næsten kan gøre, som de har lyst til. Så de store tabere i det spil er forbrugerne og autobranchen, mener Jens Brendstrup.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219