23948sdkhjf

Ingen Petit Le Mans-sejr til Magnussen

Et banalt sammenstød ødelagde Jan Magnussens chancer for at vinde det 10 timer lange Petit Le Mans, som blev afviklet på Road Atlanta lørdag aften dansk tid.
Håbet om sejr blev bogstaveligt talt kvast, da Jan Magnussen blev ramt af en konkurrent i pitlane og ødelagde sin Corvette under TUDOR-mesterskabets finaleløb på Road Atlanta lørdag aften dansk tid. Danskeren returnerede til løbet flere omgange bagud og endte, sammen med Antonio Garcia og Ryan Briscoe, på en skuffende ottendeplads.

- Det er så uheldigt og banalt, som det kan være, lød det fra en bitter Jan Magnussen efter afslutningen på det 10 timer lange løb.

Uheldet skete få sekunder efter, at Corvette-teamet havde sendt Jan Magnussen ud på sit første stint. En konkurrerende Porsche overså en Ferrari, som holdt stille for rødt ved udgangen af pitlane, og sammenstødet gik også ud over også Magnussen, hvis Corvette fik skader på fronten, venstre forskærm samt motorhjelmen. Han måtte, ligesom den kvæstede Porsche, køre en hel omgang på banen, før han kunne vende tilbage til pitten og de ventende mekanikere.

- Det var bare så ærgerligt. Da jeg overtog bilen, havde Antonio Garcia kørt os fra en sjetteplads og helt frem til en suveræn føring, og for første gang i lang tid havde vi en bil, som bestemt var hurtig nok til at kæmpe med helt fremme, lød det fra Jan Magnussen.

Udover at vinde det prestigefulde løb kæmpede Corvette-trioen også om kørernes mesterskab i TUDOR-seriens GTLM-klasse. Jan Magnussens chancer var på forhånd tabte, da danskeren måtte udeblive fra et løb tidligere på sæsonen, men for Antonio Garcia var mesterskabet stadig på spil forud for Petit Le Mans.

Under udbedringen af skaderne blev Corvette #3 imidlertid sat flere omgange bagud, og selvom både Jan Magnussen, Antonio Garcia og Ryan Briscoe i de efterfølgende timer kørte hurtige og stabile stints, forblev afstanden til de førende håbløs lang.

- Vi havde naturligvis håbet på at slutte sæsonen af med det bedste resultat, ikke mindst for teamets skyld, lød det fra Jan Magnussen.

- Alle har kæmpet hårdt gennem hele sæsonen, særligt ovenpå de berygtede Balance of Performance-justeringer, der som bekendt har gjort det svært for Corvette Racing at kæmpe med om sejrene i anden halvdel af sæsonen.

Balance of Performance-programmet er TUDOR-seriens måde at udligne styrkeforholdet mellem teams i de forskellige klasser, ganske enkelt ved at pålægge de hurtigste biler ekstra vægt og mindre restriktorer i motoren.

- Det er en smule grotesk, at vi kunne vinde fire sejre i starten af året og slutte af som nogle af de bageste i feltet fordi vi ganske enkelt ikke kunne følge med.

Jan Magnussen ser dog frem til en ny sæson, hvor han kan gentage succesen fra 2013, hvor han, sammen med Antonio Garcia, vandt mesterskabet i American Le Mans Series. De første testkørsler finder sted i næste måned, og den 9.-10. januar afvikles 2015-sæsonens første event, nemlig præ-testen til 24 Hours of Daytona i Florida.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08