23948sdkhjf

Bilhistorie om Renault

Ny bog tager afsæt i bilmærket Renault, men fortæller så meget andet end bilerne, der blot er omdrejningspunkt i en rejse op gennem det 20. århundredes mobilitet for både erhverv og private. Bogen rummer over 700 fotografier og illustrationer. Størsteparten af dem har ikke tidligere været offentliggjort.
I 1898 kørte Louis Renault i sin første bil. Hurtigt fulgte flere og Renault udviklede sig hastigt til Frankrigs største bilfabrik. I 1908 kom bilerne fra den franske fabrik i et større antal til Danmark, da det nye Taxamotorkompagni udelukkende anvendte Renault-hyrevogne. Kompagniet gik målrettet til værks med taxaholdepladser, stordrift og en telefoncentral, der fik branchefolk fra hele Europa til København for at se den danske foregangsvirksomhed.

Det er blandt andet fortalt i den ny bog, "Renault i Danmark - Mennesker, biler og markedsføring" af Erich Karsholt og Henrik Stenholt, som netop er udkommet på Strandbergs Forlag A/S.

Mange af bilismens foregangsmænd var med i kredsen af mænd, der fik de franske biler ud at rulle herhjemme, herunder "Sundflyveren" Robert Svendsen og journalist Alfred Nervø. Senere fulgte importørerne Christian Bohnstedt-Petersen og familien Friis-Hansen.

Især efter anden verdenskrig vandt Renault udbredelse. Ikke mindst de populære Renault 4CV og Dauphine var i 1950’erne og 1960’erne med til at få "familien Danmark" ud at køre. Siden fulgte blandt andet Renault 4 - "Danmarks nationale postbil" - og mange andre karakteristiske modeller.

Holland begrænser import

I begyndelsen af 1970’erne kom den mangeårige importør af Renault, Brdr. Friis-Hansen A/S, i økonomiske vanskeligheder og den efterfølgende konkurs hørte blandt årtiets større danske erhvervsskandaler. Senere blev Volvo importør af Renault – bogen klarlægger, at den hollandske stat i en årrække herefter medvirkede til at begrænse importen af Renault-biler til Danmark.

I de senere år har Renault opnået stor vækst efter den franske bilfabrik i 2008 etablerede eget datterselskab herhjemme. Derimod blev Better Place-konceptet, der satsede på Renault-elbiler, en dyr affære for aktionærer som DONG, da pengestrømmen løb tør efter kun nogle hundrede biler var blevet afsat.

Bogen kommer rundt om bilmærkets udvikling i Danmark gennem interview med mennesker, der har arbejdet med Renault fra begyndelsen af 1950’erne, herunder omtale af importører, forhandlere og ejere af bilerne. Hertil kommer eksempler på bilernes markedsføring op gennem det 20. århundrede.

Også mærkets internationale udvikling fortælles i bogen. Her har forfatternes kontakt til Renault-familien muliggjort, at beskrivelsen af Louis Renault og begyndelsen på hans industrieventyr tager afsæt i familiens egen historie og dokumentation.

Erich Karsholt & Henrik Stenholt:

Renault i Danmark - Mennesker, biler og markedsføring

Strandbergs Forlag A/S (www.strandbergsforlag.dk)

396 sider, 700 illustrationer

Kr. 499 inkl. moms.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073