Københavnerne halter efter med vinterdæk
79 procent af Region Hovedstadens bilister skiftede sidste vinter til vinterdæk. Men det er langt færre end i resten af landet. I Region Nordjylland er det hele 93 procent, der skifter til de mere sikre dæk, viser ny undersøgelse fra TNS Gallup udarbejdet for Gjensidige Forsikring.
- Det kan måske umiddelbart virke naturligt, at færre i Hovedstaden skifter til vinterdæk end de, der bor i knap så befærdede områder. Men vinterdæk har også sin berettigelse i København, især fordi trafikken er så tæt, som den er. Bilister er nødt til at kunne stole på, at de andre også kan nå at bremse i tide inden eksempelvis et rødt lys. Bare fordi der måske hyppigere bliver saltet i København end i Jylland, kan man ikke undsige sig, at vinterdæk vil øge trafiksikkerheden, siger koncerndirektør Kim Rud-Petersen.
Vinterdæk er langt sikrere
Det danske vintervejr er typisk en uberegnelig størrelse. Og derfor venter flere måske med at skifte sommerdækkene ud. For vinterdæk er lavet til vintervejr, som sommerdæk er lavet til tørt vejr. Derfor er sommerdæk mere effektive, hvad angår bremselængde i tørt vejr, men kommer til kort i glat føre, hvor vinterdæk typisk har halv så lang bremselængde, påpeger Gjensidige Forsikring.
- Vi har alle oplevet at køre hjemmefra om morgenen i fint vejr for at komme ud til en snestorm, når vi har fri fra arbejde. Og derfor er det vigtigt at også Hovedstaden bilister er godt forberedte. Det er trafiksikkerheden, der svækkes, hvis vi ikke lige når at skifte sommerdækkene ud til de, der passer til vejret, siger Kim Rud-Petersen.
Flertal er for et lovkrav
I lande som Tyskland, Sverige og Norge har det længe været påbudt at køre med vinterdæk i vintersæsonen, men i Danmark ladet lovkravet endnu vente på sig. I 2011 udtalte blandt andet Forsikring & Pension i et høringssvar, at de støttede op om et lovkrav om vinterdæk, som vi ser det i vores nabolande. Ligeledes mener syv ud af ti danskere, at det bør være lovpligtigt at montere vinterdæk i vinterperioden.