Billigere biler sætter gang i jobfesten
Ved at nedsætte bilernes registreringsafgift med fem milliarder kroner kan der skabes 10.000 ny jobs, lyder det fra Finansministeriet. Autobranchen Danmark er tilfreds, men de grønne organisationer advarer mod de miljømæssige konsekvenser
Derimod er det billigere biler, som er den bedste jobskaber, lyder det fra Finansministeriet. Det skriver Børsen.
Lempes registreringsafgiften med fem milliarder kroner, vil knap 10.000 nye job blive skabt. Til sammenligning vil det kun skabe 7900 job at øge topskattegrænsen for samme beløb. Er det derimod beskæftigelsesfradraget, der bliver justeret, er gevinsten blot 2500 nye job.
Tallene stammer fra et svar fra Finansministeriet til Liberal Alliances erhvervsordfører, Joachim B. Olsen.
- Det her er virkelig interessant, fordi det nu er Finansministeriet selv, der understreger, at registreringsafgiften er meget, meget skadelig for dansk økonomi, siger politikeren til Børsen.
Han vil bruge svaret i de kommende finanslovforhandlinger.
Ifølge cheføkonom i tænketanken Kraka Jens Hauch er registreringsafgiften et effektivt skatteværktøj, fordi den er meget høj sammenlignet med andre skattesatser. En lettelse af afgiften på biler vil ifølge Finansministeriet samtidig kun føre til marginalt mere social ulighed i samfundet.
Mads Lundby Hansen, cheføkonom i den liberale tænketank Cepos, mener, at tallene bør føre til politisk handling.
- Det her svar bør få registreringsafgiften til at rykke frem i den politiske debat. For hvis der blandt politikerne er et ønske om større arbejdsudbud på den ene side og uændret ulighed på den anden side, så må man jo konstatere, at lavere registreringsafgift tager sig ganske fordelagtigt ud, siger han til avisen.
Autobranchen tilfreds
Autobranchen Danmark vil hilse en omlægning af registreringsafgiften velkommen. - Branchen har længe kæmpet for en omlægning af de danske bilafgifter, men man har ikke haft den nødvendige støtte fra politikerne, selvom det står i regeringsgrundlaget, siger Autobranchen Danmarks adm. direktør Jens Brendstrup og fortsætter:
- Branchen har skreget på en omlægning af de danske bilafgifter, som både er ugennemskuelig for borgerne og bilforhandlerne. Det er derfor glædeligt, at Finansministeriet støtter Skatteministeriets beregninger, der viser, at registreringsafgiften er ekstrem forvridende og dermed en meget dyr måde at finansiere midler til staten. Tallene fra Finansministeriet understreger, at man fra politisk side skal prioritere en omlægning af bilafgifterne.
Han understreger at omlægningen skal foregå intelligent, da det ellers vil betyde et kæmpe værditab for alle, der ejer en bil, særligt for brugtbilforhandlere.
Grøn skepsis
Selv om tallene fra Finansministeriet viser, at en lavere registreringsafgift er en langt mere effektiv jobskaber end ændring af topskatten, så advarer grønne organisationer og tænketanke mod de miljømæssige konsekvenser.
- Lavere afgift vil forskyde udviklingen fra miljøvenlig transport over mod mere forurenende kørsel med større biler, mere brændstofforbrug og højere CO2-udledning, siger formanden for Det Økologiske Råd, Christian Ege.
Det samme påpeger tænketanken Kraka og den grønne tænketank Concito. Sidstnævnte advarer derfor om at sænke registreringsafgiften uden at sikre, at de miljøvenlige biler tilgodeses.