Miljøordning fjernes fra DBI
Administrationen af skrotpræmien skal digitaliseres og overtages af ny instans.
Der kan spares 5500 arbejdstimer årligt hos bilmiljøordningens sekretariat hos De Danske Bilimportører, fremgår det af lovudkastet om administrative ændringer i skrotordningen.
Til gengæld bruges en million kroner til opbygning af et nyt it-system. Beløbets holdbarthed vil nok blive gransket set i lyset flere statslige it-projekters overskridelser.
Lovudkastet redegør ikke for systemets specifikationer, men i øjeblikket skrottes omkring 125.000 biler om året, og det skal kunne klare mindst 180.000 biler, som er Miljøstyrelsens prognose for skrotninger i 2017.
Automatisk sagsbehandling
It-systemet træffer afgørelsen, når de nødvendige oplysninger er indtastet af ansøgeren. Den automatiserede sagsbehandling er muligt, fordi der er udviklet en fast praksis for visse typer af dispensationer.
"På baggrund af den eksisterende praksis vil der således i vidt omfang kunne indføres kriterier i bekendtgørelsen, som kan indkodes i it-systemet," hedder det i lovudkastet.
DPA overtager kontrol
Den resterende administration tvivlssagerne lægges over til Dansk Producentansvars System (DPA. DPA-Systems øverste ledelse består af en bestyrelse med syv medlemmer, som er udpeget af Miljøministeren efter indstilling fra seks brancheforeninger herunder DBI. Formanden for bestyrelsen er alene udpeget af Miljøministeren. Miljøstyrelsen skal være klageinstans.
DPA System er en selvejende institution, der overholder reglerne om aktindsigt, sagsbehandling og persondata, mener Miljøstyrelsen. Det sker dog med forbehold for Justitsministeriets vurdering.
Omlægningen skal føre til en årlig besparelse på fire millioner kroner, og samtidig får Miljøstyrelsen over en halv million kroner til sit budget.
Kommunerne skal foretage flere inspektioner. Udgiften anslås som marginal fremgår det af lovudkastet.
Der indføres en mere systematisk stikprøvekontrol. Den indebærer, at skrotbilen skal opbevares i op til en uge, hvor der kan afventes kontrolbesøg.
Skrotbil kan sælges
Lovudkastet forsøger at forlænge bilparkens alder med en ny mulighed for dispensation. Miljøbehandleren som den miljøcertificerede ophugger betegnes får mulighed for at videresælge bilen inden for to måneder, hvis den sidst registrerede ejer giver samtykke.
- Det vil medvirke til affaldsforebyggelse og øget genbrug af biler og reservedele, idet bilernes og reservedelenes levetid forlænges, forklarer miljøministeren i lovudkastet.