Ajour med alverdens bilnyheder
DET EUROPÆISKE BILSALG steg to procent i august, men problemer i Spanien, og en nedgang i salget i Tyskland, Frankrig og Italien er tegn på, at regionens genkomst er vaklende, mener analytikere.
DEN INDISKE SUV- og traktor-producent Mahindra & Mahindra skal være i seriøse forhandlinger med PSA/Peugeot-Citroën om at købe den franske scooter-produktion, efter at PSA-chef Carlos Tavares talte om at ville afhænde virksomhedsdelen.
PREMIUM BILFABRIKANTER SKUBBER lige så stille volumen-producenter ud af de profitable bil-nicher hvad angår coupeer og cabrioleter. I første halvdel af året er 67 procent af alle coupeer solgt i Europa fra premium brands mod 55 procent i 2013.
RENAULT PLANLÆGGER AT bygge sin ellers dødlagte Fluence elbil i Kina for et endnu unavngivet lokalt bilmærke, siger Renault-chef Carlos Ghosn ifølge Automotive News.
EU ØNSKER, AT verdenshandels-organisationen WTO træder ind i EUs uenighed med Rusland, efter at Moskva har indført gebyrer på varebiler importeret fra Tyskland og Italien hvilket EU kalder ulovlig protektionisme til gavn for Ruslands egne producenter.
NISSAN ER VED at udlicitere sin batteriproduktion til LG Chem, der skal producere batteri-pakker på Nissans produktionsanlæg i Storbritannien og USA.
PSA/PEUGEOT/CITROËN GÅR tilbage til sine aner og genoptager sin produktion af peberkværne som en del af sin strategi om at bevæge sig væk fra blot bilfabrikation.
EUs HANDELSKAMMER i Kina har bedt landets regering om at tillade mere konkurrence på bilservice-eftermarkedet, da de nuværende regler er årsag til monopol-tilstande, der giver problemer.
INDISKE JAGUAR LAND ROVER fortæller, at Range Rover Evoque bliver den første model, der skal bygges på mærkets nye kinesiske fabrik. Muligvis følger den nye Discovery Sport senere.
FERRARI VIL BYGGE flere biler til et stigende antal rige kunder, siger den nytiltrådte bestyrelsesformand, Fiat Chrysler-bossen Sergio Marchionne han mener at Ferrari kan sælge 10.000 biler årligt. Afgående Ferrari-formand Luca Cordero di Montezemo, der ragede uklar om fremtiden for Ferrari med Marchionne, modtager en håndtryk på godt 200 millioner kroner.
CHRYSLER-ANSATTE ARBEJDERE har frembragt 3.0 liters V6 aluminiumsblokke, under overvågning af Ferrari-ingeniører, der skal sejles til Italien og lægges i Maserati Quattroporte and Ghibli.