ZF køber TRW og bliver verdens næststørste
70 milliarder kroner koster det den tyske aktør at få del i teknologi til elektriske og førerløse biler. Verdensførende Bosch køber ZF ud af et fælles joint venture som del af handelen.
ZF oplyser at betale cirka 70 milliarder kroner for overtagelsen af TRW-aktierne, der således forgylder aktionærerne med 16 procent over kursen, inden ZFs buyout blev offentliggjort.
Prisen repræsenterer 7,6 procent af TRWs indtægter før skat, renter, afskrivninger og låneafvikling for sidste indkomstår og det gør handelen til en af de dyreste overtagelser i autodel-sektoren nogensinde, oplyser Automotive News. Handelen, der stadig kræver accept fra TRW-aktieholderne, forventes at blive afsluttet i første kvartal 2015.
"De forenede to virksomheder vil blive i stand til at udnytte megatrends i den automotive industri og komplementere hinandens produkter, hvilket kan udvikle førende teknologi på områder i stærk vækst inden for brændstofeffektivitet, vejsikkerhed og selvkørende systemer", udtaler ZF og TRW i en fælles udtalelse. Den omtaler også, at TRW vil blive drevet som en separat forretnings-division inden for ZF.
Mere på hylderne
ZF-chef Stefan Sommer udtaler, at overtagelsen af TRW passer perfekt i den tyske leverandørs langsigtede strategi.
- Vi sammenbringer to succesfulde virksomheder, der har et bemærkelsesværdigt spor af rekorder inden for innovation og vækst samt en solid finansiel position. Vi styrker vores fremtidsudsigter ved at kunne gøre produktporteføljen større i fællesskab inden for de mest attraktive segmenter, udtaler Stefan Sommer.
TRW-chef John Plant udtaler, at man i USA længe har respekteret ZF.
- ZF er en succesfuld virksomhed med værdier meget lig vores og med fokus på innovation. Denne sammenlægning giver store fordele for vores ansatte, kunder og verdenssamfundet som helhed, udtaler TRW-chef John Plant.
Konkurrenter i styring
Samtidig med sit opkøb af TRW lader ZF sin ligeledes tyske "storebror" Robert Bosch GmbH, der har over 300.000 ansatte, fuldstændig overtage det fælles jointventure ZF Lenksysteme, der blev dannet i 1999. At overlade halvdelen til Bosch sker for ikke at løbe ind i problemer med TRW, der også har en stor styresystem-afdeling.
Bosch-chef Volkmar Denner udtaler, at Bosch får fordele ud af at overtage ZF Lenksysteme i forhold til førerløse systemer, hvor ZF/TRW og Bosch/ZF Lenksysteme således bliver konkurrenter fremover. Denne overtagelse forventes også gennemført i begyndelsen af 2015.
Op på top 100
Bosch rangerer, som nævnt, som nummer et på Automotive News liste over de 100 største globale leverandører, ZF som nummer ni og TRW som nummer 11. Men ZF og TRW vil, sammenlagt, overhale japanske Denso og tyske Continentals globale salgstal. ZF/TRW-sammenlægningen medfører et totalt salg på cirka 225 milliarder kroner, kun cirka fem milliarder efter Bosch, ifølge Automotive News.