23948sdkhjf

Metal: Mange fordele ved at skifte til CAB-systemet

Dansk Metal indbyder sine medlemmer og deres mestre til at deltage i Metals roadshow landet rundt 21.-30. oktober om især tidsfaktoren i reparationsarbejdet.
Det er ikke kun på vejene, at biler kolliderer og skader mennesker. Det sker også, når bilerne skal repareres på landets værksteder og kolliderer med tidsfaktoren ved ikke at levne tid nok til fagligt korrekt reparation, mekanikernes personlige hygiejne, toiletbesøg, pauser og andet. Dansk Metal sætter med et roadshow landet rundt syv steder 21.-30. oktober efter fyraften fokus på, at reparation efter forskrifterne ikke harmonerer med de danske forsikringsselskabers Autotaks/Forsi-system, som Metal ikke finder lige så godt som det internationale CAB-system med 21.000 bilmodeller, 470.000 reservedele og 10 millioner realistiske reparationstider i databasen.

Formand for Autobranchen Metal Aarhus, Lasse Bøttcher, fortæller, at fagforbundet vil bringe emnet til dialog med sine medlemmer, der opfordres til at tage deres mester og arbejdsgiver med til fyraftensmøde, idet emnet har fælles interesse for både virksomheder og medarbejdere.

- Vi kan alle drage nytte af at få reelle tider til reparationsarbejdet. Autotaks er ikke præcist nok, kræver eksperter og har ikke tid på alt, hvilket medfører diskussioner mellem værksteder og taksatorer. Vi har gennem længere tid lyttet til vores medlemmers frustrationer, ligesom vi kan se, at forsikringsselskaberne er opmærksomme på, at bilejerne i stigende grad kræver dokumentation for godt reparationsarbejde. Men der er konfliktstof i emnet, hvor også afgifter og reparationsgrænser spiller ind. Derfor har vi lavet dette oplæg til debat-møder, hvor en række eksperter på området er indbudt, siger Lasse Bøttcher. Dansk Metal håber med initiativet at skabe dialog bredt i branchen.

Medarbejdere presses

Efter besøg i Tyskland er Dansk Metal overbevist om, at CAB-systemet er langt bedre end Autotaks/Forsi. Blandt andet opererer CAB med et 3D skadesopgørelsessystem, der kan vurdere, hvor langt ind i bilen skaden har forplantet sig. Ved at trykke på en knap kan man få en realistisk melding om behovet for tid til reparationen, hvilke dele der skal benyttes samt betalingstakst.

- CAB er langt mere præcist og ærligt end Autotaks/Forsi, og det vil vi gerne præsentere for vores medlemmer. De tror, at de i dag arbejder på timeløn, men i kraft af fastprissystemet er de reelt på akkord. Mester kigger på tider, der er presset, og mekanikerne bliver målt og vejet på især reparationsarbejdet. I nogle arbejdsgiverforeninger er det blevet et mantra at skabe mere effektivitet, og dermed presse medarbejderne yderligere. Men der er en naturlig grænse tidsmæssigt for, om en reparation bliver udført efter forskrifterne, siger Lasse Bøttcher.

Prøvede processer

Ved besøget hos CAB og VW i Wolfsburg i foråret fik Metal-formanden, der rejste sammen med repræsentanter for arbejdsgivernes brancheforening SKAD, lejlighed til ved selvsyn at prøve, hvad det kræver at skifte eksempelvis en frontklap på en LT Transporter; bilen skal køres ind, der skal lægges beskyttelse på tilstødende dele, man skal løsne fire møtrikker, have fat i en kollega for at løfte frontklappen af og ny på, stramme med momentnøgle, tjekke efter og lakere møtrikker til slut. I Tyskland er det søsterorganisationen IG Metall, der forhandler reparationstid, så der også er tid til at vaske fingre, gå på wc med mere.

Skoda stryger tid

- Det handler om at anskueliggøre udmåling af tid. Og ja, det er fagpolitik – hvorfor har Skoda eksempelvis fjernet tiden til indkørsel af en Citigo i forhold til søsterbilen VW Up for at holde reparationsprisen nede?, lyder det fra Lasse Bøttcher.

Dansk Metal er ikke repræsenteret i autobranchens skadesråd, hvor en række af autobranchens brancheforeninger mødes med forsikringsselskabernes brancheforening F&P om samarbejdsemner.

F&P og forsikringsselskaberne er ikke inviteret med til Dansk Metals roadshow, da Metal mener, at en politisk diskussion om emnet ikke egner sig til disse faglige møder.

CAB arbejder for bilfabrikkerne

CAB Group AB blev stiftet i Sverige i 1969 og tæller i dag godt 100 ansatte på hovedkontoret i Örebro samt i Wolfsburg, Ingolstadt og Köln i Tyskland. CAB ejes af forsikringsselskaberne If, Folksam, Länsförsikringer og Trygg Hansa. Kunderne er bilproducenter over hele verden samt autoværksteder og forsikringsselskaber i Norden, Baltikum og Rusland.

CAB arbejder med korrekte opgørelser af udskiftnings- og reparationstider på baggrund af REFA tidsstudier og det svensk udviklede MYSBY og MEKBY tidssystem. Typisk går der 12 uger med at analysere alle givne reparationer på en ny bilmodel. Se mere på www.cab.se.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078