Podie og skuffelse hos danskere i Texas
Porsche-kører Michael Christensen scorede endnu en podieplacering i TUDOR-serien i weekendens løb på Formel 1-banen i Texas, ligesom også Young Driver AMR-teamet. Jan Magnussen er frustreret, og Christina Nielsen var uheldig.
Fra startposition tre kørte Michael Christensen løbets første time og 45 minutter, inden han overlod bilen til Patrick Long for den sidste time. De to kørere kæmpede hårdt i de varme og fugtige forhold i den texanske ørkenluft, og med stabile omgangstider og veludført arbejde af pitmandskabet, kunne den dansk/amerikanske duo krydse målstregen på en flot tredjeplads, lige efter den vindende Viper-duo.
- Vi havde en virkelig god racerbil, og det var en stor belønning at slutte på podiet. Konkurrencen i GTLM-klassen er utrolig tæt, og det er de berømte små marginaler, der til sidst ofte ender med afgørende betydning, fortæller Michael Christensen.
Efter en fænomenal start på løbet, bragte danskeren den hvide Porsche 911 RSR fra Porsche North America i spidsen af GTLM-feltet, og føringen blev kontrolleret helt frem til kørerskiftet. Her lykkedes det Dodge-teamet at udnytte en periode med sikkerhedsbilen til deres fordel, hvilket betød et skift i de forreste placeringer.
- Det er den slags, du ikke kan planlægge i et løb. Pitten var simpelthen lukket, da jeg kom fordi, og vi måtte vente én omgang, hvilket reelt kostede os føringen. Men generelt er resultatet positivt for os og teamet, da vores tredjeplads betyder, at Porsche holder fast i føringen i konstruktørernes mesterskab. Det er en tæt kamp med Dodge, der først vil blive afgjort i det sidste race, Petit Le Mans, den 4. oktober, siger Michael Christensen.
Jan Magnussen frustreret
TUDOR-løbet endte skandaløst for Jan Magnussen og Antonio Garcia, som sluttede andensidst i GTLM-klassen efter ændringer i reglementet, der skulle udligne styrkeforhold mellem stærke og svage teams, men som for alvor har taget farten af de tidligere førende Corvetter.
- Vi var ganske enkelt magtesløse, Meningen med Balance of Performance er god nok, for hvis spredningen blandt bilerne bliver for stor, forsvinder konkurrencen og spændingen. Men det har slået fuldstændig fejl. Vi havde overskud i starten af sæsonen, men vi kæmpede altså stadig for vores sejre. Efter Balance of Performance er vi kun blevet gradvist mere ukampdygtige og er nu så langt tilbage i feltet, som vi overhovedet kan komme. Det giver slet ingen mening, lyder det fra Jan Magnussen.
Christina Nielsen i tæt fight
Det blev derimod til en sjette og en syvendeplads for Christina Nielsen i hendes Porsche 991 GT3 fra NGT Motorsport, da der i weekenden blev afviklet to løb i IMSA Porsche GT3 Cup Challenge USA i Texas. Men særligt i andet løb havde den hurtige racerpige fortjent en bedre placering, men en konkurrent ønskede det anderledes.
- Jeg synes desværre ikke, at resultaterne afspejlede vores fart i denne weekend, sagde en skuffet Christina Nielsen efter løbet. Særligt i andet løb havde vi helt klart farten til noget mere, men sådan skulle det desværre ikke være. Jeg var involveret i et par gode tætte fights, men det var desværre ikke alle, der kørte lige fair, og jeg blev sendt af banen, hvilket kostede alt for mange placeringer. Nu ser jeg frem til næste løb på Road Atlanta. Det er en af mine favoritbaner, og jeg får masser af køretid, da jeg både skal køre i IMSA Porsche GT3 Cup Challenge USA samt i GTD klassen i Petit Le Mans.
Young Driver på andenpladsen
Young Driver AMR sluttede på andenpladsen i GTE-AM-klassen i fjerde runde af FIA World Endurance Championship på "Circuit of the Americas" i Austin/Texas. Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson og Richie Stanaway gik glip af sejren med en margin på under et sekund, men vandt deres fjerde podieplacering i træk i den Young Driver AMR-Aston Martin Vantage GTE, som Aston Martin Racing havde indsat.