Ingen rabat til bybiler i København
Rabat på parkering til bybiler sparket til hjørne i København.
Et flertal i udvalget bestående af Socialdemokraterne, Enhedslisten, Radikale og SF understregede i forbindelse med beslutningen, at kommunen skal arbejde for at fremme elbiler i København. Det skal også gælde bybiler.
- Jeg er glad for, at et flertal i udvalget har understreget, at vi skal lægge os i selen for at fremme brugen af elbiler i København, og at det også skal gælde for bybiler. Om der så kommer parkeringslicenser med rabat til bybiler på el, det må kommende budgetforhandlinger vise, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).
Udvalgets beslutning har ikke konsekvenser for allerede etablerede bybilselskaber eller kommende operatører, der fortsat kan drive bybiler i København. Bybilerne kan dog ikke opnå rabat på parkering.
Håber på løsning
Car2go er en af de aktører, der havde håbet på, at deres koncept kunne få rabat.
- Vi er tilfredse med, at el-bybiler ikke uretmæssigt favoriseres, men vi forventer naturligvis stadig, at markedsledende delebilsystemer som car2go, som dokumenteret er med til at nedsætte trængslen og presset på p-pladserne, kan få en rimelig delebilslicens, som kommunen præsenterede os for, da vi besluttede os for at lancere i København. Men vi arbejder fortsat på at finde en løsning med kommunen, og det er lykkedes med 27 andre byer, så det må også kunne lade sig gøre med København. Vi kan stadig ikke acceptere at vi skal betale 54.000 kroner i årlig parkeringsafgift, når traditionelle delebiler kun skal betale 200 kroner. Om elbiler skulle få favorabel gratis parkering er fint med os, men car2go vil ikke diskrimines. Det er konkurrenceforvridning, udtaler car2go's danske landechef, Anders Kragelund.
Jens-Kristian Lütken (V) og medlem af Københavns borgerrepræsentation vil stille spørgsmål til Morten Kabell, hvor Venstre-politikeren vil have svar på, hvorfor borgmesteren vil stikke en kæp i hjulet for et koncept, der kan nedbringe trængslen.
- Det er fint, at forslaget, der groft favoriserede elbiler, blev nedstemt, men nu kan man sige, at alle er stillet lige dårligt, vi ser gerne, at kommunen tilgodeser alle initiativer, der kan være med til at nedbringe trængslen som for eksempel konceptet fra car2go, siger han.