CAD bliver til Dansk Bilbranche Råd
En mere offensiv strategi og kontingentstigning blev vedtaget på de frie værksteders repræsentantskabsmøde, der fejrede 75-året for CAD i lyset af en ny fremtid.
Samtidig blev det vedtaget at hæve kontingentet, der ikke er steget siden 2009 med 800 kroner fra 4400 kroner årligt for at styrke sekretariatets arbejde i en tiltagende konkurrence fra andre brancheorganisationer samt værkstedskæder.
- Navnet CAD har tjent os godt i 75 år, men nu begynder et nyt kapitel i CAD"s historie. Vi er overviste om, at den nye retning er både rigtig og langtidsholdbar, og at vi udviser rettidig omhu med dette tiltag. Med navnet Dansk Bilbranche Råd, der emmer af troværdighed, løfter vi os nu op på et nyt niveau fra 1. division til superligaen i en slags hamskifte, fordi vores interesseområde bliver udfordret, og fordi vi oplever øgede og nye arbejdsopgaver fra medlemsvirksomhederne, der bliver færre og større i en tid, der vel bedst kan betegnes med Marianne Jelveds ord: Tjaaa, bum bum, sagde landsformand Henrik Pedersen under sin fremlæggelse af hovedbestyrelsens beretning. Heri blev også emner såsom erhvervsskolereformen, forsikringssamarbejdet, reparationsgrænsen, Ankenævn for Biler, høring om ny lovgivning, det europæiske samarbejde, et tveægget forsikringssamarbejde samt verserende problemsager berørt.
Tre nye ansat
Efter at mærkeværkstedernes konkurrerende brancheforening Autobranchen Danmarks flyttede fra det hidtil fælles Autobranchens Hus til et nyt og større eget domicil, som konsekvens af en forøgelse fra tidligere ni til nu 18 medarbejdere, er Dansk Bilbranche Råd nu flyttet en etage op i et større og mere tidssvarende lejemål.
Dansk Bilbranche Råd har netop ansat en bilsalgskonsulent, idet 54 procent af medlemsvirksomhederne årligt sælger cirka 50.000 brugtbiler, en ekstra kørende konsulent, til servicering af eksisterende medlemsvirksomheder og rekruttering af anslået 300 potentielt nye, og er i færd med at ansætte en kommunikationsmedarbejder, så sekretariatet i alt omfatter ni ansatte.
Sekretariat har den seneste tid fået mærkbart mere travlt med at servicere sine medlemmer om eksempelvis digitale postkasser og webportalen virk.dk nogle dage med langt over 100 telefoniske henvendelser.
Må reagere nu
I sin beretning uddybede Henrik Pedersen den korsvej, der har krævet hvad han kaldte modig handling ved at ændre foreningens historiske navn uden at berøre de 33 lokalforeninger landet over, der betegnes som den vigtige rygrad i foreningen og brancheorganisationen.
Den dybere baggrund for ændringen er, at de forskellige brancheorganisationer, ikke kun inden for auto, men også i mange andre beslægtede brancher, har ændret strategi. En parallel fra dagligvaremarkedet er tendensen mod megabutikker, hvor alle vil sælge alt, og konsekvensen er, at de små specialbutikker dør.
- I vores del af organisationsverdenen ser vi nu et par brancheorganisationer, hvis strategi går på at ville favne alt og alle for enhver pris, og det må vi i Dansk Bilbranche Råd reagere på, hvis vi skal vise ansvarlighed. Hertil kommer, at vi oplever større og større konkurrence fra nogle af kædeværkstedernes kædekontorer og grossister. Her vil man gerne gå os i bedene på områder, hvor der kan tjenes penge, og det kan i fremtiden blive problematisk for os. Man kan sige, at det er de kommercielle tiltag i Dansk Bilbranche Råd, der betaler det politiske arbejde og "sælger" medlemskaber. Hvis vi mister den del af indtægtsgrundlaget, og kun står tilbage med det politiske arbejde, har Dansk Bilbranche Råd en stor udfordring i fremtiden. Kædekontorer og grossister kan ikke udføre politisk arbejde de er købmænd, der mest tænker i salg, og dem hører politikere og embedsmænd ikke omkring lovgivning med mere af samme årsag, forklarede Henrik Pedersen den historiske beslutning på repræsentantskabsmødet.
Samarbejde og kasketter
Direktør Erik S. Rasmussen tilføjede, at man naturligvis samarbejder i branchen, hvor det er muligt, omkring blandt andet om vigtige politiske forhold såsom reparationsgrænsen, branchebladet og ankenævnet. Og at Dansk Bilbranche Råd gerne vil styrke samarbejdet med værkstedskæderne, idet man trækker på samme hammel.
- Men vi må se i øjnene, at vi også har forskellige kasketter at pleje tag problematikken omkring VWs håndtering af knastkæde-problematikken; hvordan var vores medlemmer stillet, hvis vi alle var i én stor brancheforening?, lød det retorisk fra Erik S. Rasmussen.