23948sdkhjf

Metal-pres på Autotaks

FORSIKRINGSSELSKABERNES STRAMME GREB om autobranchens skadesarbejde og prisen herpå har været et velkendt og omdiskuteret tema i Motor-magasinet gennem mange år. Flere brancheforeninger har gennem længere tid bragt alternativer til selskabernes eget AutoTaks/Forsi-system på banen, eksempelvis det svenske CAB-system, der modsat Autotaks’ fabrikstider bruger egne målinger i reparationstider. Nu blander mekanikerne, som til dagligt på værkstedsgulvet mærker den pressede tidsfaktor i reparationsarbejdet, sig i kritiker-koret via Dansk Metal. Metal mener, at Autotaks/Forsi ikke er ligeså godt som det internationale CAB-system med sine 21.000 bilmodeller, 470.000 reservedele og ti millioner realistiske reparationstider i databasen.

METAL INDBYDER MED et roadshow syv steder landet rundt sidst i oktober sine medlemmer til fyraftensmøde om emner og opfordrer dem til at tage mester og arbejdsgiver med. Metal mener ikke, at Autotaks er præcist nok, og ifølge Metal har systemet ikke tid på alt, hvilket medfører diskussioner mellem værksteder og taksatorer. Metal har længe lyttet til medlemmernes frustrationer og er derfor klar med det nye oplæg til debat-møder om et emne, der for alvor er konfliktstof i. Metal mener, at CAB er langt mere præcist og ærligt end Autotaks/Forsi, og det vil fagforeningen gerne præsentere for mekanikerne, som i dag tror, at de arbejder på timeløn, men i kraft af fastprissystemet er de reelt på akkord.

HOS MODPARTEN, FORSIKRINGSSELSKABERNE, som ofte ikke har været glade for at blande sig i debatten og kritikken her i avisen, er der en lille åbning fra underdirektør i forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring & Pension. Her i avisen kommenterer han både kritikken fra Autobranchen Danmark i seneste avis, om at Autotaks er forældet, og de nye indspark fra Metal: Får F&P et rigtig godt tilbud på et velfungerende andet system, er man åbne overfor at skifte, lyder det fra selskaberne, som samtidig erkender at være glad for, at man i autobranchen holder forsikringsselskaberne til ilden omkring optimering i samarbejdet. F&P oplyser at man tager kritikken til sig om at være mere oppe på dupperne og opdatere Autotaks/Forsi hurtigere end hidtil, sådan som autobranchen beder om. Motor-magasinet kan kun rose det konstruktive tiltag fra Metal, men vi må også applauedere erkendelsen og den måske lille åbning fra forsikringsbranchen. Om man her også reelt vil være parat til virkelig at forlade sit eget Autotaks/Forsi-system vil vi her på fagbladet være mere end almindeligt interesserede i at følge med i.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067