23948sdkhjf

CAD-boykot var i strid med konkurrenceloven

CAD fik heller ikke medhold af Konkurrenceankenævnet, der fastlår, at CAD har overtrådt forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler i sag om Autobutler. CAD beklager de meget snævre grænser for, hvad brancheforeninger må – og overvejer at gå til domstolene.
CAD har overtrådt forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler i sag om Autobutler, som blandt andet indeholder en række artikler i Motor-magasinet i 2012 og 2013 som dokumentation. Det fastslår Konkurrenceankenævnet, som dermed stadfæster Konkurrencerådets afgørelse fra marts 2014.

– Ved at opfordre til at boykotte Autobutler, som giver forbrugerne mulighed for at sammenligne priser, har brancheforeningen forsøgt at begrænse konkurrencen. Danskerne bruger flere milliarder om året på at få repareret biler, så selv en lille påvirkning af priserne kan have kostet forbrugerne mange penge, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, som kommentar til ankenævnets udmelding den 21. oktober.

– Brancheforeninger er et naturligt mødested for konkurrenter, så foreningerne og deres medlemmer skal være særlig opmærksomme på konkurrencereglerne, når de mødes og laver aftaler, tilføjer hun.

Sagen vedrører boykot af Autobutlers udbudsportal, www.autobutler.dk. Portalen er Danmarks største udbudsportal, hvor bilejere gratis kan indhente og sammenligne priser på bilreparationer og serviceeftersyn. CAD havde ifølge konkurrencemyndighederne vedtaget en fælles, koordineret strategi om at opfordre sine medlemmer til at fravælge Autobutlers portal.

Konkurrenceankenævnet skriver i sin afgørelse:

"En sådan koordinering mellem værkstederne fjerner den konkurrencemæssige risiko, der for værkstederne vil ligge i selvstændigt at træffe beslutning om enten at tilmelde sig med den eventuelle følge, at prisen bliver presset, eller ikke at tilmelde sig og eventuelt gå glip af kunder, hedder det i navnets afgørelse, som fortsætter:

"Fravalget af afsætningskanalen griber således objektivt bedømt ind i de centrale konkurrenceparametre, som ellers vil blive resultatet af effektiv konkurrence."

Store konsekvenser

– Vi mener stadigvæk ikke, at stort set én artikel i Motor-magasinet retfærdiggør en sådan tolkning af konkurrenceloven, men vi tager naturligvis til efterretning, at både råd og nævn nu har tolket således vedrørende loven. Hovedbestyrelsen og ledelsen i CAD vil nu nøje overveje, om sagen skal indbringes for domstolene – i første omgang for Sø- og Handelsretten, og siden eventuelt for Landsretten, udtaler CAD-direktør Erik S. Rasmussen.

Han oplyser, at foreningen nu har en frist på otte uger fra den 21. oktober til dette.

– Det er ikke, fordi vi er stædige, men denne afgørelse har meget store konsekvenser for hele brancheforenings-verdenen. Den sætter meget snævre grænser for en brancheforening, som eksempelvis ifølge dette ikke må råde og vejlede medlemmerne om nye produkter og koncepter på markedet, tilføjer Erik S. Rasmussen.

Vejledning

CAD betegnes af konkurrencemyndighederne som landets største brancheorganisationen for autoværksteder og repræsenterer knap en tredjedel af alle autoværksteder i Danmark. 75-årige CAD, som tæller 1743 frie værksteder, skifter fra nytår navn til Dansk Bilbranche Råd. I 2011 blev der i Danmark repareret biler for cirka 12 milliarder kroner.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har for nylig udgivet vejledningen "Informationsaktiviteter i brancheforeninger". Den vejleder brancheforeninger om, hvad de må og ikke må i forhold til konkurrenceloven, når de udveksler oplysninger med eller mellem deres medlemmer.

Autobutler: Ikke vores tvist

– Vi anser anken som en tvist mellem CAD og Konkurrencerådet, og har derfor ikke yderligere kommentarer til sagen, siger Autobutlers adm. direktør, Christian Legêne.

– Generelt mener vi dog, at det i sidste ende må være op til de enkelte værksteder og bilejere at vurdere effekten af en internetbaseret platform som vores, hvor over 30.000 bilejere har delt nyttige og konkrete anbefalinger og bedømt 900 værksteder med 4,6 ud af 5 mulige. Samtidig oplever de tilknyttede autoværksteder, at de får nye stamkunder, som er blevet tiltrukket af en god anmeldelse og en god dialog, eller det simple faktum at det hele foregår online, udtaler han.

– Mange af vores værksteder tjener gode penge på at være med hos os, og får en eksponering som hjælper med mere synlighed i digitale medier og dermed en større adgang til potentielle kunder, siger Christian Legêne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078