23948sdkhjf
Annonce

Projekt med el-taxaer afsluttes

I maj sidste år blev de første el-taxaer sluppet løs i København som en del af CPH Clean Cab, hvor en række vognmænd fra TAXA 4x35 medvirkede.
Nu afsluttet projektet CPH Clean Cab, der er støttet af Trafikstyrelsen og realiseret i tæt samarbejde mellem Better Place, Clean Charge og EA Energianalyse. Hos TAXA 4x35, der skulle stå for den daglige drift, var man ved projektets start glade for at være de første, der kunne sende el-taxaer på gaden i København.

Projektets levetid og udmøntning blev desværre ikke som forventet, da samarbejdspartneren Better Place gik konkurs ganske kort tid efter projektets egentlige opstart. Selvom projektet nu er afsluttet meget før tid, er der indhentet god læring.

- På grund af Better Place konkursen har det ikke været muligt at gennemføre projektet som oprindeligt tiltænkt. Vi mente fra start, at batteriskifteløsningen var mest oplagt i taxasammenhæng, men konkursen fjernede dette teknologispor helt. Det betød blandt andet, at det ikke var let at finde vognmænd, der havde mod på at afprøve det andet teknologispor med lynladning og faste batterier. Men vi er glade for, at vi som taxaselskab deltog i et projekt, der støtter op om visionen om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler. Vi har god læring at tage med videre, siger Jacob Gulmann, adm. direktør i Taxa 4x35.

Mindre radius

To vognmænd fra TAXA 4x35 deltog i projektet. Begge oplevede en lavere aktionsradius end forventet, hvilket var kritisk. Den forventede kørselsradius var 150-180 km, den oplevede var dog blot cirka 100 km, mens den effektive rækkevidde var 80-100 km, fordi vognmændene havde behov for at oplade eller skifte batteri ved 35-40 procent kapacitet for at være sikker på, at bilen kunne køre næste tur.

- Vores to vognmænd kunne hurtigt vurdere, at batterikapaciteten var for lille til at være anvendelig til taxakørsel. Men begge vognmænd var positive over for elbilernes komfortniveau. Vores kundecenter og salgsafdeling har oplevet en stor interesse fra kunder for elbilerne som et mere miljøvenligt alternativ, så alt i alt er initiativet vigtigt, efterspurgt og en del af fremtiden. Men først når teknologien er længere i sin udvikling og infrastrukturen langt mere udbygget, siger Jacob Gulmann.

På grund af testperiodens korte varighed kan der ikke konkluderes på vognmændenes driftsøkonomi. Det vurderes dog ikke, at blandt andet den manglende batterikapacitet har haft stor indflydelse på vognmændenes indtjening. Det skyldes dels, at vognmændene selv betjente elbilerne, og dels at de begge var dygtige til at tilpasse sig elbilens begrænsninger. De har dog haft øget spildtid på mindst en time per dag, hvilket i et længerevarende projekt har væsentlige betydning for indtjeningen og/eller for arbejdsdagens længde. Vognmændene har ikke lidt økonomisk tab på grund af Better Places konkurs.

Hos TAXA 4x35 er den overordnede erfaring fra projektet, at rækkevidden skal op på flere hundrede kilometer, før elbilen er relevant som taxa i almindelig kørsel. Du kan læse den afsluttende rapport på Trafikstyrelsens hjemmeside på Trafikstyrelses hjemmeside ved at klikke her.
Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.094