23948sdkhjf

350.000 vil fortsætte på sommerdæk

På få år er andelen af bilister, som skifter til vinterdæk gået markant frem. De kommende måneder forventer dækbranchen, at cirka 84 procent får monteret vinterdæk. Det efterlader dog fortsat omkring 350.000 biler på vejene, som denne vinter chancer den på sommerdæk.
I takt med at temperaturen over de kommende måneder bevæger sig nedad, skifter danske bilister i stor stil fra sommer- til vinterdæk. Faktisk viser tal fra Dækbranchens Fællesråd, at andelen af bilister, der skifter til vinterdæk, på bare seks år er gået fra 58 til godt 84 procent i dag.

– Og det er godt nyt. For når temperaturen kommer under fem grader giver gode vinterdæk en langt bedre sikkerhed end sommerdæk. Senest dokumenteret af FDM, som i en testrapport fra april i år konkluderer, at der generelt set er store gevinster ved at køre på vinterdæk om vinteren og reelt anbefaler man altid at køre med vinterdæk i vintervejr, påpeger Peter Qvist, salgschef i Michelin Norden.

– Men trods den positive udvikling, er der stadig malurt i bægeret. Rundt regnet 350.000 bilister kører nemlig denne vinter på sommerdæk. Og dermed udsætter de sig selv og deres medtrafikanter for en unødig risiko. Det særlige ved den danske vinter er, at bilisterne bliver mødt af meget varierede vej- og vejrforhold. Men uanset om det er sne, sjap, regn eller knastørt giver vinterdæk væsentligt forbedret vejgreb og betydeligt kortere bremselængde, så snart termometeret viser fem grader og derunder. I perioder med sne og is er forskellen til sommerdækkene virkelig markant. Derfor er det trods den positive udvikling lidt trist, at så mange bilister stadig tager chancen på sommerdæk om vinteren, siger Peter Qvist.

Af samme grund anbefaler Michelin i lighed med dækbranchen, at alle bilister skifter mellem sommer- og vinterdæk, når temperaturen kommer under fem grader. Anbefalingen er endda, at vinterdækkene som minimum har en mønsterdybde på tre millimeter – som i øvrigt er lovkrav i Sverige og Norge. Det skyldes, at lovens mindstekrav på 1,6 mm kan komme til kort på koldt og glat underlag i vinterhalvåret, påpeger Michelin.

Lovgivning mangler

Dækbranchens Fællesråd har længe arbejdet for at få indført samme lovgivning om vinterdæk, som vi ser hos vores naboer i Sverige, Norge og Tyskland. Men hidtil har brancheorganisationen ikke haft held til at overbevise politikerne om, at der skal lovgives på området.

– Det er uomtvisteligt, at sommerdæk ikke hører til om vinteren, og at det faktisk bidrager negativt til fremkommeligheden og sikkerheden på vejene. Alligevel er det fortsat op til den enkelte, at træffe det fornuftige valg, når vinterkulden er over os. I det lys er det bekymrende, at vi denne vinter kan forvente at se omkring 350.000 biler med sommerdæk på – uanset om det regner, sner eller er iset, siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchens Fællesråd.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065