23948sdkhjf

Udfordringen ligger i shimsen

Meneta har specialiseret sig som en af bilindustriens foretrukne samarbejdspartnere og leverandør inden for to nicheprodukter til bilernes krævende bremsesystemer.
Flere år før en bilfabrik er klar til at sende en ny bilmodel på markedet er udviklingsarbejdet allerede i gang. Og da bilfabrikkerne efterhånden er gået væk fra selv at producere bildelene, køber de dem som såkaldte OE-dele hos underleverandører, som fremstiller dem efter kundernes meget præcise ønsker og specifikationer.

Meneta i Stige lige uden for Odense er én af kun en håndfuld virksomheder på verdensplan, som har specialiseret sig at fremstille OE-dele til bremsesystemer. Mere præcis er det bagplader og det gummebelagte dæmpeblik, der sidder på bagpladen. Dette gummibelagte dæmpeblik fjerner vibrationer og støj fra bremserne – støj som ellers ville kunne høres i bilen. I fagsprog kaldes de shims. Det er ikke mindst udviklingen og fremstillingen af disse shims, der gør Meneta til en højt værdsat samarbejdspartner til producenterne af de bremsesystemer, som i dag findes i langt de fleste førende bilmærker.

Shims gør en forskel, når det drejer sig om støj, vibrationer og hårdhed – i fagkredse blot benævnt NVH (noise, vibration, harshness).

Nicheprodukter

De udstansede bagplader er fem til syv millimeter tykke med meget små tolerancer. Finstansningen gør, at snittene bliver rene og lige og 100 procent plane. Til shims har Meneta så udviklet en speciel gummibelægning med klæbefunktion til bagpladen. Det er primært denne kombination, der forhindrer støj og vibrationer i bremsesystemet, som kan forplante sig ind i bilen.

Derfor er disse shims også Menetas "Grand Cru produkt", og det er den store udfordring at kunne tilbyde den helt rigtige løsning til en konkurrencedygtig pris, når Meneta bliver kontaktet af en bremseproducent, som skal levere bremsesystemer til en kommende ny bilmodel. Der findes cirka 2000 forskellige shim-kombinationer.

Bestillingsarbejde

Fra en ny bilmodel bliver planlagt, til den er klar til at komme på gaden, kan der godt gå fem år, forklarer Jens Thuesen, der er R&D Brake Noise & Vibrations Manager hos Meneta:

- Nogle udvalgte producenter af bremsesystemer får så til opgave ud fra nogle specifikationer at komme med deres bud på, hvad der skal til for at bremse den nye bil. Når bremserne er designet, og bilfabrikken har udvalgt leverandøren, bliver vi typisk kontaktet. Så er det vores opgave som de sidste i kæden at komme med et bud på de bagplader og shims, der kan sikre, at den kommende nye bil bremser støj- og vibrationsfrit, siger Jens Thuesen.

- Vi tager udgangspunkt i det, vi kender, og beregner og tester os så frem, indtil vi har vores bedste bud på bagplade med shims. Sikkerheden og friktionen er selvfølgelig meget afgørende parametre, men det er også afgørende, at bremserne ikke hyler, eller der er vibrationer. Og selvfølgelig spiller prisen også en rolle, tilføjer han.

Tæt på kunderne

Menetas ambition er, at virksomheden skal levere 20 procent af de shims, der benyttes på verdensmarkedet. Det vil sige 320 millioner om året.

- For at være tæt på, hvor bilerne og ikke mindst de virksomheder, der fremstiller bilernes bremser fremstilles, har Meneta foruden fabrikken i Odense også i de seneste år etableret fabrikker samt test-centre i Indien, Kina, Tyskland og USA, oplyser Kim Østergaard, der er direktør for salg og R&D i Meneta Advanced Shims Technology A/S.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094