Suzuki melder sig ind i mikrokampen
Suzuki er klar til et nyt angreb på mikroklassen. Celerio hedder den nye lille, der går efter anvendighed og "klasseledende økonomi", som mærket formulerer det.
Celerio er en ny verdensbil, der er udviklet med fokus på høj anvendelighed og klasseledende økonomi. Således er der både god plads på bagsædet og i bagagerummet, og som en af de få i klassen må Celerio trække en trailer.
Celerio er helt ny fra platformen og op. Den står på en ny platform, som også kommende Alto og Splash kommer til at stå på. Celerio produceres kun som femdørs og som konsekvens heraf er alle versioner til Danmark med fem døre. Her har den nye japaner et forspring for mange af konkurrenterne.
Med en akselafstand på 2,425 meter og en længde på 3,6 meter bliver Celerio en af de større biler i A-segmentet. Sidde- og loftshøjden er højere end normalt for klassen, ligesom benpladsen på bagsædet er overraskende god, oplyser importøren.
Takket være vægtreduceringer, ny transmission og introduktionen af Dualjet-teknologien, som også kendes fra for eksempel Swift, går den nye Celerio langt på literen, nemlig 27,8 kilometer, tilsvarende er CO2-udslippet lavt, nemlig 84 gram per kilometer.
Celerio introduceres i Danmark i løbet af februar/marts 2015. Priser og endelige specifikationer for det danske modelprogram offentliggøres i januar måned.
Om udstyrsniveauet forklarer Suzukis PR-ansvarlige, John Mogensen:
"Seks airbags, servostyring og selvfølgelig ESP bliver standard i alle danske modeller, og udstyrsmæssigt går vi efter at kunne tilbyde en "færdig-udstyret" indgangsmodel til en meget konkurrencedygtig pris. Vi kommer derfor ikke med en skrabet udgave af Celerio," forsikrer John Mogensen.