Flere fikser bilen på nettet
I 2014 brugte stadigt flere danskere nettet til at bestille serviceopgaver. En undersøgelse fra værkstedsportalen Autobutler viser, at der hvert år siden starten 2011 er sket en fordobling i antallet af danskere, der bruger internettet til at finde et bilværksted.
- Danskerne har omfavnet de nye digitale muligheder for gennemsigtighed. Vi oplever ligefrem at vores autoværksteder gør en dyd ud af at få gode anmeldelser, fordi de oplever at det virker som en magnet når de skal have nye kunder. Det bringer så igen nye besøg til os, fordi de eksisterende kunder taler godt om vores service på andre bedømmelsessites.
Autobutler.dk oplevede i 2014 en markant interesse hos danskerne for at bruge nettet til at få viden om deres biler og værkstedsbesøg før et besøg hos mekanikeren. Alene i oktober var der således 105.000 bilejere som brugte Autobutler.dk til at læse andres bedømmelser og finde et godt bilværksted og i hele 2014 vil der være 800.000 som har besøgt sitet mod 591.744 året før.
- Det er mere reglen end undtagelsen at vi lige tjekker nettet før vi køber en vare. Det nye er, at vi nu også bruger det for at bestille eller læse om serviceydelser. Selv om værkstedsbranchen ikke er kendt for at være den mest digitale, oplever vi nu en mindre revolution blandt bilejere, der i stigende grad vælger værksted baseret på andres oplevelser. Hvor man i gamle dage spurgte naboen, er ens valg i dag i langt større grad baseret på for eksempel åbne bedømmelser, forklarer adm. dir. Christian Legêne.
Autobutler.dk har over 32.000 konkrete brugerbedømmelser og anmeldelser af værksteder.
Tjekker på nettet inden de køber
En væsentlig årsag til værkstedsportalens succes er ifølge Autobutler selv, at danskerne generelt er blevet flittige til at tjekke produkter og serviceudbydere på nettet, og en analyse fra Foreningen for Dansk Internet Handel viser, at to ud af tre tjekker en vare på nettet inden et eventuelt køb.
- Vejen til et større køb starter i de fleste tilfælde på nettet, og vi ser lige nu en tsunami af danskere der også benytter sig af muligheden for at bruge nettet, når de skal bestille en serviceydelse, siger FDIH's kommunikationschef Henrik Theil.