23948sdkhjf

Udvider bilpriskrigen fra A til B-segmentet

Fem bilimportører har udvidet priskrigen. Således kan man i dag købe den nye Mitsubishi Space Star i Polo-størrelse lige under 90.000 kroner – hvad tænker importørerne dog på?
Det var en sensation, da microbilen Chevrolet Spark kørte gennem 100.000 kroner-muren oppe fra. Men den pris vender ingen sig om efter længere. Priskrigen blandt de mindste biler, og den stadig større interesse for de lidt større, har nu mast i alt fem biler fra den større Polo-klasse ned under prisgrænsen 100.000 kroner.

Senest har Mitsubishi lanceret sin nye 5-dørs hatchback med navnet Space Star. Den er en af de tre større 5-dørs biler under 100.000, præcis som Dacia Sandero og Nissan Micra. De to sidste er Opel Corsa og Seat Ibiza – her er kun tre døre.

Hvad driver importørerne ud i så lave priser? Og lykkes operationen? Vi stiller tre skarpe spørgsmål om B-klassebiler under 100.000 kroner til de PR-ansvarlige for Mitsubishi, Seat, Nissan, Opel og Dacia.

Mitsubishi Space Star – fra 89.990 kroner

Motor-magasinet: Hvorfor sælger I Space Star så billigt?

Dorthe Elimar Arvin: - Vi ved, at prisen i mikro- og miniklassen er et af de vigtigste parametre. Samtidig har vi hele tiden troet på, at forbrugerne ville begynde at upsize fra de helt små til B- og C-klassen, hvor Space Star altså tilhører B-klassen. Vi har arbejdet benhårdt med fabrikken på at få de to parametre forenet, så vores nye Space Star kunne få en unik positionering i et ellers stærkt konkurrencepræget marked.

Motor-magasinet: Lykkes operationen, har I vitterligt solgt så mange Space Star, som I havde planlagt?

Dorthe Elimar Arvin: - Et kæmpe stort JA! Alene den første uge solgte vi 500 biler, og salget fortsætter. Det har virkelig vakt opsigt, at man nu kan få en bil i B-klassen til lige under 90.000 kroner – en bil, der endda har for eksempel aircondition og el-ruder som standard.

Motor-magasinet: På hvilken måde smitter den lave Space Star-pris af på salget af andre Mitsubishi'er?

Dorthe Elimar Arvin: - Mitsubishi står for mange for kvalitet og driftssikkerhed, så når der kommer en stor Danmarkspremiere som Space Star, der skaber så stor opmærksomhed, kan det også mærkes på totalsalget.

Seat Ibiza – 99.900 kroner

Motor-magasinet: Hvorfor sælger I Ibiza så billigt?

Jesper Stoltenberg-Mathiesen: - Konkurrencen i Danmark er meget intens. Dels er der mange udbydere i dette vigtige segment, og dels er prissætningen meget skarp blandt modellerne. Vi har en fantastisk bil - kåret som bedste mindre bil af Autobild – dette, kombineret med det markante design, gør vores Ibiza til en vigtig brik i segmentet. Prisen under 100.000 kroner skal ses i lyset af dels prissætningen på de mindre biler og dels det faktum, at konkurrenterne ligger i dette niveau, så vi er nødt til at spille bolden, der hvor efterspørgslen er.

Motor-magasinet: Lykkes operationen, har I vitterligt solgt så mange Ibizaer, som I havde planlagt?

Jesper Stoltenberg-Mathiesen: - Nu er året jo ikke gået endnu, men det ser ud til, at vi følger salgsplanen, og at operationen dermed lykkedes. Vi har en fin ordrebank, så vi er sikre på, at vi nok skal komme i mål. Vi, og vores forhandlere, vil naturligvis altid gerne sælge mere end det planlagte. Seat er jo på vej frem i Danmark, og vores mål er at gøre det lidt bedre år efter år. Skal dette lykkedes, så skal vi fortsætte med at yde eksemplarisk kundetilfredshed samt tilbyde biler, der gør køreturen for kunden til en oplevelse.

Motor-magasinet: På hvilken måde smitter den lave Ibiza-pris af på salget af andre Seat’er?

Jesper Stoltenberg-Mathiesen: - Det er klart, at en enkelt model ikke kan stå alene, hvorfor hele Seats model-lineup bearbejdes, så der er naturlige og fornuftige spring fra en model til en anden. For eksempel koster vores Mii fra 79.900 kroner, og modellen over Ibiza - Toledo - kan fås fra 144.900 kroner. Der skal være et naturligt flow i priserne, og det synes vi, at vi har.

Nissan Micra – fra 99.990 kroner

Motor-magasinet: Hvorfor sælger I Micra så billigt?

Ann Strøby: - Konkurrencen er hård i segmentet minibiler. Vi vil være med helt forrest. Vi har jo ingen modeller i mikroklassen, derfor rykker vi en model fra B-klassen ned på A-klassens prisniveau.

Motor-magasinet: Lykkes operationen, har I vitterligt solgt så mange Micraer, som I havde planlagt?

Ann Strøby: - Vores ordre-trend er steget cirka 20 procent, hvilket må siges at være ret godt. Vi vil dog gerne sælge endnu flere.

Motor-magasinet: På hvilken måde smitter den lave Micra-pris af på salget af andre Nissan’er?

Ann Strøby: - Øget tilgang af kunder skaber naturligt mere salg på flere fronter. Vi kan dog fremhæve, at flere af de kunder, der kommer og ser på en Micra, ender med at komme af sted med en Note. I forhold til den tidligere udgave har vi næsten tredoblet salget af Note.

Opel Corsa – fra 99.990 kroner

Motor-magasinet: Hvorfor sælger I Corsa så billigt?

Erik Morsing: - Vi har jo hidtil manglet en lille og billig bil i klassen under Corsa. Den klasse har nu i et par år udgjort en tredjedel af det danske bilsalg, og det kunne vi ikke blive ved at ignorere. Derfor har vi sammensat en meget billig Corsa – en tredørs uden ret meget udstyr – som det er lykkes at få ned i 99.990 kroner. Ambitionen har været at skræve over to segmenter med én bil.

Motor-magasinet: Lykkes operationen, har I vitterligt solgt så mange Corsa, som I havde planlagt?

Erik Morsing: - Som det ofte sker, vælger bilkøbere – også til de billige biler – at gå lidt op i udstyr og motor. Navnlig når de kan se, at de får rigtig meget mere bil for pengene, når de bruger 20.000-30.000 kroner ekstra i forhold til den absolut billigste version. Vi er ganske godt tilfredse med salget af Corsa – ikke mindst når man tænker på, at det er klassens ældste, og at der snart kommer en helt ny Corsa.

Motor-magasinet: På hvilken måde smitter den lave Corsa-pris af på salget af andre Opel’er?

Erik Morsing: - Jeg er ikke sikker på, at prisen smitter positivt af på andre modeller end den Corsa 1,2, vi sælger til 129.990 kroner. Flere kunder kigger efter Corsa på grund af prisen på de 99.990 kroner, men de ender ofte med at køre væk i en Corsa 1,2 Cool, hvor de får en fem dørs bil med meget udstyr.

Dacia Sandero – fra 99.990 kroner

Motor-magasinet: Hvorfor sælger I Sandero så billigt?

Søren Hyltoft: - Det kan siges meget enkelt: Filosofien bag Dacia er at give value for money. I en Dacia Sandero betyder det netop, at man faktisk får en bil, der størrelsesmæssigt er i miniklassen til en mikrobils pris.

Motor-magasinet: Lykkes operationen, har I vitterligt solgt så mange Sanderoer, som I havde planlagt?

Søren Hyltoft: - Lige netop Sandero er nok det svageste kort på Dacia-hånden. Her er konkurrencen meget hård, og prisen er ikke så skarp, som vi kunne ønske os. Eksempelvis er den 7-personer Lodgy og den rå Duster mindst 100.000 kroner billigere end konkurrenterne. Men nu lancerer vi så den lidt mere rå version af Sandero – nemlig modellen Stepway, som vi forventer os meget af.

Motor-magasinet: På hvilken måde smitter den lave Sandero-pris af på salget af andre Daciaer?

Søren Hyltoft: - Det smitter slet ikke af på anden måde, end at vi godt kunne sælge lidt flere, men til gengæld sælger de andre modeller særdeles godt, så vi er foran vores egne salgsforventninger til Dacia.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094