Bedre føling med sensorerne
Triscan tager første skridt i introduktionen af, hvad firmaet betegner som markedets mest omfattende sensorprogram.
Det nye program omfatter sensorer til motor- og bremsestyring til hele den europæiske vognpark, herunder alle asiatiske bilmærker, og påtænkes introduceret i tre trin. Det frie eftermarked for sensorer er i dag kendetegnet ved et stort antal udbydere med snævre produktprogrammer, der enten tager udgangspunkt i få udvalgte bilmærker, eller kun få af de sensorer, der indgår i bilers motor- og bremsestyringssystem. Det vil Triscan lave om på, melder Århus-firmaet. Erfaringen viser at man ved at tilbyde et fuldt dækkende program og lagerhold øger både salg og indtjening for alle aktører i det frie eftermarked, tilføjes det.
I første trin introduceres ABS-sensorer, slidindikatorer til bremseklodser og lambdasonder.
- Vi har udvidet vores centrallager i Aarhus med mere end 5500 lokationer, og samtidigt har vi også lagt lagre op på vores fire decentrale lagre i Danmark og Tyskland, fortæller salgs- og marketingdirektør Steen Ray Pedersen. I andet og tredje trin introduceres udelukkende sensortyper, som alle er tilknyttet motorstyring.
ABS-sensorer slutter ringen
Udvidelsen med ABS-sensorer og slidindikatorer komplementerer og fuldender Triscans bremseprogram, der blandt andet også omfatter ABS-ringe.
- Siden introduktionen for lidt over et år siden, har vi oplevet stor efterspørgsel på vores ABS-ringe i hele Europa. En del af successen kan tilskrives, at Triscan for det første har ramt en niche i markedet, hvor der har været et reelt udækket behov. For det andet at vi har lanceret det bredest dækkende program med mere end 140 forskellige ABS-ringe, som alle er fremstillet i ekstra brud- og slidstærkt specialstål, udtaler Steen Ray Pedersen.
Slidindikatorerne, som Triscan nu lancerer, er alle af clip-on typen og bør udskiftes, hver gang bremseklodserne udskiftes.
Plug and play
Blandt markedets udbydere af lambdasonder er det ikke ualmindeligt at støde på de såkaldte universale lambdasonder. Ved denne type lambdasonde skal den oprindelige stikforbindelsen genbruges. Det vil sige at lambdasondens 4-5 ledere skal loddes, isoleres og sidst men ikke mindst indkapsles, så hele sammenføjningen kan modstå varme, kulde, fugt, salt og skidt.
- Denne metode er langsommelig, forbundet med stor risiko for at forbinde lambdasonden forkert og meget sårbar omkring sammenføjningen, udtaler produktkoordinator Peter Voldsgaard fra Triscan.
- Selv om det kræver et langt højere antal referencer i produktprogrammet, mener vi at plug and play lambdasonder er den bedste løsning. Herved sikres grossisten, værkstedet og ikke mindst bilejerne en problemfri reparation med lang levetid, lover han.
Premium kvalitet er et must
Det sker desværre med jævne mellemrum, at sensorer af meget svingende kvalitet finder vej til det frie eftermarked. Især inden for sensorer til motorstyring er følgevirkningerne af dårlig kvalitet desværre ret bekostelige, tidskrævende og dårlig for relationen mellem bilejer, værksted og grossist.
- Vi har som altid været meget opmærksomme på kvaliteten og sikret os, at den lever op til vores i forvejen meget høje standard. Vores produktion foregår naturligvis efter OE-specifikationer og i henhold til automobilindustriens standarder. Eksempelvis udføres 100 procents funktionskontrol af hver eneste lambdasonde og ABS-sensor, som indgår i vores program, supplerer produktdirektør Jørgen Grand.
Opdatering
I forbindelse med det nye tiltag er to varegrupper, som er nært knyttet til sensorprogrammet, blevet opdateret henholdsvis termokontakter og tændspoler. I programmet af termokontakter findes nu i alt mere end 150 referencer. Inden for tændspoler findes nu i alt mere end 340 referencer, og programmet er specielt udvidet med pencil/top plug coils, rail coils og block ignition coils til den nyere del af vognparken.