23948sdkhjf

Dækmand brænder gummi i fritiden

Når arbejdsdagen i autobranchen er slut, fortsætter Niels Becker med at rode med biler i værkstedet. For hans passion indeholder også dæk, der bliver flået i stykker. Han er nemlig drifter.
Det er sjældent, det fører til en karriere, når man planter en bil i autoværnet på en motorvejsafkørsel udenfor Aarhus. Det gjorde det for føreren Niels Becker, der mente, at hans nyindkøbte Honda S2000 ville være perfekt til at drifte op ad den kurvede frakørsel. Men det blev kun til omkring fem kilometer i den nyindkøbte bil, for den første drift-tur gik ikke som planlagt, og Hondaen blev totalsmadret i mødet med autoværnet.

- Så tænkte jeg, at det må jeg få lært, fortæller Niels Becker.

I dag har han heldigvis fået noget bedre styr på, hvordan man holder en udskridende bil under kontrol. I 2008 var han med i en dansk drifting serie, og i 2011 startede det, man kan kalde hans professionelle karriere med løb i udlandet – først Tjekkiet, senere Polen, som Niels Becker betegner som den hårdeste liga i Europa. Her kørte han i 2012 og 2013, hvor det blev til henholdsvis en 13. og 11. plads og til den kommende sæson er fokus flyttet til Tyskland.

Niels Becker har i mange år ernæret sig i bilbranchen. Den blå bog tæller firmaer som QuickPot, Eurowheels, BilligAlu, Pro Auto, Randers Autodele og senest dækfirmaet Viggo Laursen. Han har mange jern i ilden, og har i dag blandt andet sit eget firma, der leverer data og hjemmesider til dækfirmaer.

Kendt på polsk

I dag er drifting en stor og dyr hobby, som han bruger det meste af sin fritid på. Årligt køres der fem danske løb og ti i udlandet, hvor han drager afsted med sin nyopbyggede lastbil, hvor traileren, udover plads til to biler, er udstyret med stue, soverum, køkken og badeværelse. Økonomisk set er det også en dyr fritidsbeskæftigelse at holde Becker Drifting på vejen. Årligt er der udgifter for omkring 800.000 kroner, og selvom sponsorerne hjælper lidt, så afholder Niels Becker stadig en stor udgiftspost selv.

- I Polen er jeg blevet semikendt, efter jeg på polsk tv sagde et par polske gloser, der viste sig at være noget mindre pæne, end jeg havde fået fortalt. De ser mig lidt som en type, der siger det, alle de andre drømmer om at sige. Derudover tale jeg med alle, når vi er ude til løb, og det gør de andre ikke, forklarer Niels Becker, der via de sociale medier som eksempelvis Facebook holder kontakt med sine fans.

Fokus på Skandinavien

Niels Beckers våben på drifting-scenen er en Nissan Silvia S14A, der er født venstrestyret. Motoren er en BMW V8 med højere gearing, der yder 600 hestekræfter.

Han har for nylig hentet sit bedste resultat med en fjerdeplads i Nürburgring Drift Cup, og selvom det naturligvis er sjovest med gode resultater, så er det ikke altafgørende. Heller ikke overfor sponsorerne.

- Det handler om at have noget godt grej og få gjort opmærksom på sig selv. Det er også derfor, at vi nu er i gang med at lave vores lastbil, der både blive godt for teamet, men også som en reklamesøjle for mig og sponsorerne, forklarer han.

Nu har han i flere år spenderet mange timer bag rettet på vej mod det østlige Europa i sin motorsportskarriere. Derfor er planen at køre flere løb tættere på hjemmet ved Aarhus.

- Fremtiden byder på flere løb i Danmark og Skandinavien generelt samt Tyskland. Jeg har tre børn, som gerne vil med rundt, og der er det for langt at skulle køre 16 timer i en lastbil. Derudover vil mine sponsorer gerne promoveres i Skandinavien, siger Niels Becker, der samtidig forklarer, at Polen er blevet for dyrt at køre i, da der er store krav til materiellet, hvis man skal være med i toppen. Og det rækker pengepungen ikke til.

- Jeg får mange oplevelser og venskaber ud af denne sport. Drifting er blevet min identitet. Men jeg gør ikke for pengene, for jeg havde været mere velhavende uden drifting, lyder det.

Til at hjælpe sig han har et mindre hold omkring sig, der består af to frivillige mekaniker og så sin kammerat, der også har fået sig en drift-bil. De får en travl vinter, for traditionen tro har bilen altid fået en del buler hen over sæsonen. Dermed kommer de kolde måneder til at gå med genopbygning og måske montering af twinturbo på Nissanen. Men så er Niels Becker også klar til at brænde flere hundrede dæk af igen næste år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11