Enhedslisten på fradragsjagt
Frank Aaen (EL) vil hente et trecifret millionbeløb på øget registreringsafgift ved at fjerne en række fradrag på bilers købsafgift. AutoBranchen Danmark kommenterer: Det er ren omvendt Robin Hood.
Det drejer sig om fradrag på 1000 kroner for en bilradio, 3700 kroner for blokeringsfri bremser, 2500 kroner for ESP-system samt 2000 kroner for at opfylde NCAP med 5 stjerner eller mere.
Finans- og skatteordfører Frank Aaen (EL) annoncerer forslagene i form af spørgsmål til skatteminister Benny Engelbrecht (S): Hvad er formålet med fradraget, og hvilket provenu kan årligt opnås, såfremt det afvikles?
Teknologisk inflation
Frank Aaen har ligesom Lisbeth Bech Poulsen (SF) også kig på fradraget på 4000 kroner for hver km/liter, benzinbiler kører længere end 16 km/l og dieselbiler over 18 km/l.
I 2007 omfattede det 10 procent af nye biler, mens det i dag gælder 95 procent. Her vil Enhedslisten og SF gerne hente flere afgiftskroner ved at hæve km/l-grænserne for god brændstoføkonomi.
Endelig har Enhedslisten udset sig skalaknæk og automatiske justeringer i beregningen af registreringsafgiften, som kunne fjernes og dermed gøre nye biler dyrere.
Alle posterne summer op i trecifret millionbeløb eller mere, men det vil skatteministeren fortælle i sine svar.
Farligere og ældre biler
Enhedslisten har vanen tro stillet en række virkelighedsfjerne forslag til årets finanslov. I år tyder noget på, at de bliver forligspartner, og så stivner smilet, når man ser forslagene. Det er ren omvendt Robin Hood, mener AutoBranchen Danmark i en kommentar.
- De 0,5 procent af bilerne, som Enhedslisten vil tilgodese er for en stor dels vedkommende Tesla-sportsvogne i direktionsklassen, så det er en ren omvendt Robin Hood de er ude i, kommenterer adm. direktør Jens Brendstrup.
99,5 procent af de solgte biler er i dag almindelige biler med forbrændingsmotor. Enhedslisten har uden tvivl ret i, at en forhøjelse af registreringsafgifterne på op mod 40 procent vil reducere salget af biler og presse folk over i en gammel brugt bil, på cyklen eller i offentlig transport.
- Det er goddag-mand-økseskaft, når Enhedslisten vil gøre de populære mikrobiler mere end 40 procent dyrere. Enhedslistens forslag vil skrue sikkerheden i bilerne tilbage til 80'erne uden blokeringsfri bremser, selestrammere og 5 NCAP-stjerner. Så resultatet bliver farligere og ældre biler, udtaler Jens Brendstrup.
Stop lappeløsningerne
Der er ikke blevet rørt ved registreringsafgiften siden en mindre justering i 2007, og melding fra adm. direktør i AutoBranchen Danmark Jens Brendstrup er klar:
- Stop det pjat med små lappeløsninger på bilafgifterne. Vi har behov for en generel teknologineutral omlægning, så de 99,5 procent der ikke kører i el-biler ikke bliver taget som gidsler.
Desuden er det vigtigt, at en åbning af listen over fradragsberettiget sikkerhedsudstyr sker struktureret i modsætning til i dag, hvor listen skriger på en modernisering. En model kunne være, at branchen og regeringen én gang om året sætter sig sammen og vurderer, hvilket nyt sikkerhedsudstyr der skal give fradrag, og hvad der er sket af ny udvikling af sikkerhedsudstyr.
Politikerne skal også passe på med at stirre sig blinde på listen over fradragsberettiget sikkerhedsudstyr, og fjerne noget for at finansiere eksempelvis billigere el-biler, mener AutoBranchen Danmark.
´- Hvis man fjerner fradraget for at have en bilradio for at forlænge afgiftsfritagelsen for el-biler, så betyder en forhøjelse af bilafgifterne for de 99,5 procent af de solgte biler, der ikke er el-biler for at tilgodese en mikroskopisk del af markedet. Det er ikke en sund prioritering, siger Jens Brendstrup.
- Det er vigtigt at huske på, at mange mennesker ikke bor langs en togforbindelse, og uden bilen går Danmark helt bogstaveligt i stå, tilføjer han.