Hollandske helårsdæk
Vredestein lancerer både helårsdækket Quatrac 5 og vinterdækket Snowtrac 5.
Flere end 600 internationale gæster, inklusiv kunder og motorpressen, deltog i lanceringen i Edinburgh, hvor Mansfield Traquair, en 130 år gammel kirke midt i byen, dannede rammen for den teoretiske præsentation, mens testkørslen på vejene uden for Edinburgh blandt andet kom forbi det spektakulære gods, Gosford House.
Så sent som i maj lancerede Apollo i øvrigt to dæk-nyheder på den store tyske dækmesse, Reifen i Essen.
Det nye helårsdæk, Vredestein Quatrac 5, bygger på mere end to årtiers erfaring med helårsdæk. Vredestein og helårsdæk har været et match lige siden lanceringen af den første generation af Vredestein Quatrac i 1993. Ligesom alle Vredestein-dæk er det nye Vredestein Quatrac 5 også blevet udviklet i Apollo Tyres' globale R&D-center for dæk til personbiler i Enschede i Holland, som er virksomhedens knudepunkt for innovation, erfaring og knowhow.
Det nye Vredestein Quatrac 5 er kendetegnet ved slidbanens slanke, asymmetrisk design - en symbiose mellem vinter- og sommerdæk. Profilen på sommersiden, med reduceret luftforhold, sikrer optimal manøvrering, styrepræcision og masser af lateralt vejgreb på tørre og våde vejbaner. Vintersiden, der implementerer avanceret lamelteknologi, sikrer optimalt vejgreb på kolde eller snedækkede overflader. En anden iøjnefaldende funktion er den asymmetriske ydre længderille, hvis kanter er placeret i forskellige vinkler i slidbanemønstret. Dette optimerer yderligere dækkets stivhed, hvilket giver større stabilitet og forbedret manøvrering på tør vejbane.
Ny teknologi
Flere nye teknologier har deres debut i Vredestein Quatrac 5, så som 3D Grip Claws. De sidder mellem lamellerne i midten af dækket og sikrer optimalt vejgreb i sving. De gør det også muligt at accelerere hurtigere, selv på sne- og isglatte veje.
Et andet nyt aspekt af Vredestein Quatrac 5 er full silica-slidbanelegeringen, som er karakteriseret ved en speciel polymersammensætning. Det sikrer en høj grad af slidstyrke - hvilket giver en lang levetid - mens den jævne fordeling af trykket medfører et jævnt slidmønster. Udviklingen af slidbanelegeringen er baseret på Apollo Vredesteins nyeste blandinger, som bruger en tandem-blandingsteknik, hvor den første blandings- og silaniseringsfase af gummibelægningen foregår samtidigt.
Grønt EU-dækmærke
Et vigtigt aspekt af Vredestein Quatrac 5 er den lave rullemodstand, som reducerer brændstofforbruget. Læg dertil den korte bremselængde på våde overflader plus usædvanlig lav rullestøj, og Vredestein Quatrac 5 scorer højt inden for alle tre aspekter af EU-dækmærkningen, påpeger selskabet. Dette har resulteret i, at dækket får det "grønne" mærke. Vredestein Quatrac 5 har også bjerg- og snefnug-symbolet og det almindelige M+S-mærke. Det betyder, at helårsdækket overholder retningslinjerne i lande, hvor vinterdæk er obligatoriske.
Quatrac 5 fås i Danmark fra august, og fås i 12 størrelser fra 185/65 R15 88 H til 225/45 R17 94 V XL.
Nyt vinterdæk
Apollo Vredestein benyttede også lejligheden til at præsentere det nye vinterdæk, Vredestein Snowtrac 5, som også er udviklet på Apollo Tyres' globale R&D-center for dæk til personbiler i Enschede i Holland. De tværgående riller på skuldrene af slidbanen sørger for ekstra stabilitet i dækket, mens optimal kontakt med vejbelægningen forbedrer styring og styrepræcision i sving.
Den særlige gummislidbaneblanding forbedrer ydeevnen under vinterforhold til et højt niveau. Det opnås delvist ved hjælp af innovative blandingsteknikker med en tandemblanding, hvor den første blandingsfase og det første silaniseringsstadie foregår parallelt, så der skabes en højtydende full silica-legering.
Designet er kendetegnet ved aggressive, stramme linjer, der giver dækket et robust udseende. På grund af den solide midterzone sikrer den typiske V-formede slidbane ekstra fasthed. Vredestein Snowtrac 5 har også fået geometriske vinkler i midterzonen, som skaber en kontinuerlig midterrille. Det garanterer ekstra stabilitet og giver bedre styrepræcision og kørekomfort, forklarer Vredestein.
Med et netværk af ikke-parallelle lameller og en sammenhængende lamellængde bliver det lettere at bryde laget af is, vand og sne. Lamellerne har forskellige former og dybder og er placeret i forskellige retninger. Desuden er den samlede længde af de dybe lameller blevet øget med over 30 procent sammenlignet med Vredestein Snowtrac 3.
Stealth-designet slidbane
Baseret på Stealth Design, som blev udviklet af militæret til at gøre køretøjerne så støjsvage som muligt, så de ikke kunne spores, sikrer det nye dæk et meget lavt støjniveau. Den V-formede slidbane minimerer vibrationer og støjproduktion under kørslen. Længderillerne og de tværgående riller i slidbanen på Vredestein Snowtrac 5 omfatter mange forskellige overflader i forskellige formater, som absorberer støj og gør biler mere støjsvage indvendig og udvendig.
Vredestein Snowtrac 5 fås i 17 størrelser fra 165/70 R14 81 T til 195/45 R16 84 H XL.
Ny dækfabrik
Apollo har senest forsøgt at overtage amerikanske Cooper, hvilket ville have bragt selskabet op som verdens 7. største dækproducent, men købet gik i vasken. Apollo rangerer i dag som nr. 12 - målet er fortsat at komme i top 10 inden 2016.
I Norden klarer Apollo Vredestein, som opererer inden for personvogns- og landbrugsdæk, sig bedst i Norge - med en andel på under fem procent af markedet.
Apollo planlægger at opføre en dækfabrik Østeuropa, i Ungarn eller Slovakiet. Budgettet er øget fra 200 til 500 millioner euro, fordi den ud over personvognsdæk også skal fremstille lastvognsdæk. Fabrikken skal stå klar om tre år.
Apollo håber, at krisen i Europa er ved at være ovre. Sidste år var der en fem procents vækst inden for personvognsdæk i Europa, og i årets første fem måneder har væksten også været markant, oplyser selskabet.