Synsbranchen under pres
Der er for lidt arbejde til de mange synshaller i Danmark, og derfor vurderer formanden for Dansk Lokal Syn, at der kan ske en reduktion af synshaller på omkring 20 procent.
Det betyder, at der i gennemsnit vil være omkring 110 biler per synshal eller omkring fem til seks biler dagligt. Og det kan ingen leve af.
- Der er for hård konkurrence, og det kan ikke hænge sammen, når et syn nogle steder koster 250 kroner. Derfor forventer jeg, at der vil ske et fald i antallet af synshaller i 2015 og 2016. Jeg vil skyde på, at der skal være mindst 100 haller mindre, før det begynder at blive rentabelt for folk, siger Niels Rask, der mener, at bundlinjen i nogle virksomheder må bløde.
Niels Rask driver selv to synshaller i Slagelse, og han forudser, at det især er de nye på markedet, der kommer til at lukke. De har endnu ikke opbygget en stor kundegruppe, og derved kan de modsat de små aktører, der har været med fra start få svært ved at overleve.
Surt smil til smileys
For at sikre kvaliteten og vejlede forbrugeren, er der blevet indført en smileyordning, som det kendes fra fødevarekontrollen. Men hvor det på fødevareområdet er et godt salgsargument overfor kunderne, når man har elitesmileyen, så kan det virke modsat i synsøjemed, mener Niels Rask.
- Når det handler om syn, har smileyordningen en anden virkning end hos slagteren. Når det kommer til syn, er det ikke nødvendigvis en god reklame overfor kunden, at man finder alle fejl. I hvert fald ikke, hvis de har en bil, der har en del fejl, forklarer han.
Niels Rask kunne derimod godt ønske sig en certificeringsordning, som det er kendt fra taxa-branchen. Her vil bevilliger være med til at sikre, at der er det rigtige antal synssteder. Sammenkoblet med prøver og efteruddannelse mener han, at det ville kunne skabe en bedre synsbranche i Danmark.