23948sdkhjf

Landets ældste mekanikerklub fylder 100 år

Mekanikerklubben i Metal Århus for mekanikere og karrosserismede fejrer jubilæum - tilbage under den første overenskomst strejkede medlemmerne i 1920 og opnåede 25 procent lønforhøjelse.
Den første egentlige mekaniker-overenskomt i Dansk Metals historie blev indgået i 1917 mellem Mekanikerklubben i Metal Århus og autobranchens daværende arbejdsgiverforening Århus Cykel- og Automobilindustriforening. Det skete tre år efter stiftelsen af mekanikerklubben den 31. oktober 1914. Nu, 100 år efter stiftelsen af Danmarks ældste autobrancheklub i Dansk Metal, fejres stiftelsen i Musikhuset Aarhus, hvor foreløbig 820 har tilmeldt sig underholdning af ærke-århusianeren Jacob Haugaard og hans københavnske standup-modstykke Jan Gintberg. De to kan sikkert spinde et par morsomme synspunkter om datidens og nutidens mekanikerfag, inden Le Freak spiller op til dans efter festmiddagen.

Måske de i deres underholdning tager udgangspunkt i den første overenskomst, der var fireårig og allerede dengang indeholdt en løfteparagraf i forbindelse med lønforhandlingerne. Alligevel blev lønnen udhulet i krigsårene fra 1914-1920, og der udbrød en organiseret strejke den 1. april 1920 med krav om forhøjelse af lønningerne på automobilområdet. Strejken, som blev understøttet af forbundet og afdelingen, varede en måned frem til 1. maj, hvor der blev indgået en ny overenskomst, der indebar en forhøjelse af indtjeningen på næsten 25 procent – det kan man da kalde et overenskomstresultat, der er værd at tale om!

Som kuriosum blev den månedlange konflikt i virkeligheden understøttet i kraft af, at kollegaerne oprettede et kooperativt værksted. Værkstedet blev så stor en succes, at byens bilende borgere benyttede det i et sådant omfang, at værkstedet overlevede selv efter konfliktens ophør.

Aarhus fører ordet

I jubilæumsåret er der godt 700 medlemmer af Mekanikerklubben fra det private arbejdsmarked og knap 200 lærlinge. Der findes kun mekanikerklubber under Dansk Metal i landets største byer. Tidligere var Autobranchens Fagforening i København toneangivende for også politiske og faglige udtalelser til eksempelvis fagblade som Motor-magasinet, men på grund af en omstrukturering har Aarhus-klubben taget over. Herfra er det formand Lasse Bøttcher, der er Dansk Metals ansigt udadtil, idet han har været med siden 1981 og i dag også sidder med i Metals overenskomstforhandlinger med branchens mange arbejdergiverforeninger.

Fra pølser til højstatus

Lasse Bøttcher mener, i anledning af jubilæet, at mekanikerbranchen har været igennem en vældig udvikling i de seneste 25 år.

- Fra at være en branche der uddannede automekanikere som pølser på en snor, er arbejde i autobranchen i dag et højstatus job med nogle af de bedste Metal-lønninger og et arbejdsmiljø, der ligger milevidt fra de beskidte værkstedsgulve, der var kendetegnet for et mekanikerværksted for år tilbage.

Ser lyst på fremtiden

- Dygtige mekanikere og karrosserismede er i dag en nøglefigur for ethvert dansk værksteds økonomiske velbefindende. Servicering og vedligeholdelse af den højteknologiske danske bilpark er i dag så krævende et håndværk, at kun veluddannede medlemmer af Dansk Metal kan udføre arbejdet efter bilfabrikanternes forskrifter.

- På 100 års dagen ser vi således lyst på fremtiden. Morgendagens teknologi vil fortsat stille betydelige krav til branchen. Uanset om det nu bliver med fremtidens forbrændingsmotorer, hybrid eller el vil der stadig være tale om et avanceret køretøj med fire hjul og en masse bevægelige dele. Det vil i sagens natur gøre en kontinuerlig udvikling af uddannelserne i bilbranchen nødvendig. Den opgave kan kun løses i et samarbejde med mekanikerne i Dansk Metal, siger Lasse Bøttcher.

Ved den stort anlagte 100 års jubilæumsfest for medlemmerne i Aarhus lørdag den 1. november 2014 er også forbundsformand Claus Jensen med til at markere jubilæet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096