23948sdkhjf

Medlemsaften i teknikkens tegn

CAD-medlemsaften på Autobranchens Udviklingscenter i Frederikshavn.
CAD Vendsyssel har afholdt endnu et vellykket medlemsarrangement. Denne gang var det Autobranchens Udviklingscenter i Frederikshavn, der var vært for arrangementet den 7. oktober. Bestyrelsen for CAD Vendsyssel havde taget initiativ til at få stablet denne temaaften på benene, og medlemmerne valgte at bakke talstærkt op - over 100 indehavere og medarbejdere deltog. Der var deltagelse fra 30 værksteder, oplyser formand for CAD Vendsyssel, Finn Jørgensen.

Autobranchens Udviklingscenter havde valgt at præsentere nogle af de aktuelle nyheder, der generelt kommer på de nye biler. Der blev præsenteret nye maskiner og nyt udstyr, der kan være med til at løse de mange nye udfordringer, værkstederne kommer til at stå med i nær fremtid. Medlemmerne blev også præsenteret for den nye og meget fleksible "AutoSpecialist Uddannelse". Uddannelsen består af 2 gange 4 moduler, der er inden for hovedemnerne Benzinmotor, Dieselmotor, Komfortsystemer og Undervognssystemer. Der kan vælges et enkelt eller flere specialist-emner efter behov.

Tre indslag

Autobranchens Udviklingscenter havde valgt tre tekniske indslag til denne temaaften:

Jan Caspersen og Sølve Gudmundsen fortalte om AdBlue systemer til dieselbiler, der skal opfylde EURO 6 normen. Der blev fortalt om den generelle opbygning af et AdBlue system og sammensætning af AdBlue væsken. Der blev talt om, hvilke udfordringer kunderne og mekanikerne kan komme ud for, når de skal bruge og vedligeholde en bil med AdBlue system.

Mads Budolfsen fortalte om TPMS systemer (Tyre Pressure Monitoring System), der kommer på alle nye biler, der bliver indregistreret efter 1. november 2014. Budskabet var, at værkstederne skal gøre sig klar til også at kunne løse denne opgave for deres kunder. Det kræver, at mekanikerne sætter sig ind i, hvilke typer af sensorer der er monteret på den pågældende bil, og sætter sig ind i, hvordan sensoren skal programmeres, og hvilket værktøj der kan anvendes til at lave programmeringen. Ved skift mellem sommer- og vinterhjul skal der laves registrering af hjulene. Der blev vist flere forskellige former for programmeringsudstyr til dæktryksovervågning.

Peter Jakobsen og Knud Erik Sørensen fortalte om det nye kølemiddel 1234yf, der erstatter 134a. Dette betyder, at værkstederne skal kunne håndtere begge kølemidler i en dobbelt servicestation, eller at de skal have en til hvert kølemiddel. Mange nye bilmodeller er allerede begyndt at bruge det nye kølemiddel 1234yf, så værkstederne skal være opmærksom på ikke at få blandet kølemidlerne.

Der var meget stor nysgerrighed og spørgelyst fra aftenens deltagere, oplyser Finn Jørgensen.

Aftenens kulinariske oplevelse var hotdogs lavet i pølsevogn. Der var bestilt pølser til alle, og der var lynhurtig betjening, og der blev næsten spist op.

- Det var en meget vellykket medlemsaften med meget stor tilslutning, siger Finn Jørgensen, som retter en stor tak til de medvirkende fra Autobranchens Udviklingscenter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078