Kolde morgener stiller større krav til dækkene
Kombinationen af regnvåde veje og nattefrost betyder ifølge Rådet for Større Dæksikkerhed og Euromaster, at det er ekstra vigtigt at have de rigtige dæk på bilen for at kunne færdes sikkert i trafikken.
Slidte dæk har ikke det samme vejgreb som dæk med fornuftige mønsterdybder, og sommerdæk har en mere end dobbelt så lang bremselængde i forhold til vinterdæk, når vejene rammes af frost og sne. Derfor er det vigtigt at skifte dæk i tide, så man undgår ulykker og passer på sig selv og andre i trafikken, råder Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed.
Volker Nitz bakkes op af Carsten Kure fra dæk- og autoservicekæden Euromaster, der opfordrer bilisterne til at skifte til vinterdæk, inden vejforholdene bliver endnu dårligere.
Man kan lige så godt være på forkant og få det klaret med det samme. Så undgår man også lange ventelister, når sneen og frosten for alvor sætter ind. Og når dækkene er skiftet, behøver man ikke spekulere mere over det før næste forår.
Lovens mindstekrav til dækkenes dækmønster er 1,6 millimeter, men Euromaster anbefaler, at dækkene skiftes noget før.
Vejgrebet nedsættes betydeligt, når dækmønstret nærmer sig 3-4 millimeter, og bremselængden øges. Det kan medføre et væld af farlige situationer og ulykker særligt under de nuværende vejrforhold. Derfor anbefaler vi, at man skifter dæk, når dækmønsterdybden når det leje, forklarer Carsten Kure fra Euromaster, der også henviser til tal fra Dækbranchens Fællesråd:
Man har kun 16 procent vejkontakt ved den mindste tilladte mønsterdybde, tre millimeter vand på kørebanen og en hastighed på 75 km/t. Med nye dæk har man derimod hele 74 procent kontakt med vejen, så der er god grund til at skifte i tide.
Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 43 servicecentre.