Skat giver sig i sag om demobiler
Skat giver Bilbranchen under DI ret i, at forhandleren kan bruge sin indkøbspris som afgiftspligtig værdi ved udtagning af fabriksny bil til demobil. Også AutoBranchen Danmark er tilfreds med de nye toner fra Skat.
- Det har taget lang tid, alt for lang tid. Lige nu glæder vi os over, at vi har skaffet et godt resultat til branchen, men vi skal inden længe have en dialog med Skat om, hvordan vi undgår, at fremtidige sager kan trække så meget i langdrag, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen.
AFGIFTER
Opdateret med kommentar fra AutoBranchen Danmark Skat kommer med en afklaring af reglerne for afgiftsberigtigelse af biler i forhandlervirksomheder, for eksempel demobiler, udlejningsbiler og firmabiler for ansatte i virksomheden. Skat udsender i dag fredag et såkaldt styresignal i høring om den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer, der udtages som demo-biler.Ifølge styresignalet er det den altovervejende hovedregel i registreringsafgiftsloven, at afgiftsberigtigelsen skal ske på grundlag af brugerens købspris. En forhandler, der udtager en bil til eget brug i forhandlervirksomheden (demobil, red.), er at anse som en bruger på lige fod med alle andre, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 9.
Forhandleren kan derfor som udgangspunkt afgiftsberigtige demobilen på grundlag af sin egen indkøbspris hos importøren. Det er dog en forudsætning herfor, at indkøbsprisen som minimum indeholder 9 pct. samlet avance i de forudgående salgsled, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.
- Det har taget lang tid, alt for lang tid. Lige nu glæder vi os over, at vi har skaffet et godt resultat til branchen, men vi skal inden længe have en dialog med Skat om, hvordan vi undgår, at fremtidige sager kan trække så meget i langdrag, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen.
Tvist siden 2013
De sidste to år har Bilbranchen under DI arbejdet på at få en afklaring hos Skat. Efter at de politiske muligheder for en løsning i kølvandet på L94 synes udtømte, anmodede Bilbranchen i januar 2013 Skat om et såkaldt bindende svar.
Svaret kom i slutningen af maj 2013, og var negativt. Bilbranchen indbragte herefter sagen for Landsskatteretten og har afleveret en omfattende argumentation samt holdt møde med Landsskatterettens kontor i Skatteankestyrelsen.
Sideløbende har Bilbranchen holdt mange møder med Skat og leveret flere forslag til løsningsmodeller, men det har været meget træge forhandlinger. I september 2014 udsendte Skat et styresignal i høring. Løsningen var ikke optimal, men efter Bilbranchens opfattelse til at leve med, idet forhandlere kunne udtage demobiler til den af importøren anmeldte standardpris for biler, der sælges til flådeejere/leasingselskaber. Dog med nogle dokumentationskrav.
Imidlertid ser det nu ud til, at Skat er blevet overbevist af Bilbranchens argumentation og har udsendt nyt styresignal i høring. Skat konkluderer i fredagens nye styresignal, at idet forhandleren ved udtagelse af demobiler er at betragte som en bruger på lige fod med alle andre, kan forhandleren som udgangspunkt afgiftsberigtige bilen på grundlag af sin egen indkøbspris.
Det er Bilbranchens umiddelbare vurdering, at styresignalet imødekommer branchens behov for klare regler på området og overflødiggør en fortsættelse af Bilbranchens klage til Landsskatteretten vedrørende den afgiftspligtige værdi for demobiler. Bilbranchen vil nu indgå i dialog med Skat herom.
AutoBranchen Danmark tilfreds
Også den anden, store nybilforhandlerorganisation, AutoBranchen Danmark, hilser de nye toner fra Skat velkommen.Ifølge AutoBranchen Danmark var der store problemer med det tidligere udkast fra Skat i september 2014, og AutoBranchen sendte dengang et negativt høringssvar.
- Det er overordentligt positivt, at Skat har lyttet til vores kritik, og det understreger de friske positive vinde, der blæser på skatteområdet for tiden. Vi har aldrig været i tvivl om, at den anmeldte standardpris i de fleste tilfælde er udtryk for en helt fiktiv fastsat pris, der ikke skal anvendes i forbindelse med salg og afgiftsberigtigelse, siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Jens Brendstrup.
AutoBranchen Danmark har i vores tidligere høringssvar argumenteret for, at AutoBranchen Danmark derfor er af den opfattelse, at hvis køberen er en forhandler, vil den almindelige pris være den pris, som forhandleren kan tilforhandle sig og aftale med importøren, dvs. forhandlerens indkøbspris, som det tilsvarende gælder for bl.a. leasingselskaber og udlejningsselskaber, hvilket netop er, hvad Skat nu anerkender, til stor tilfredshed for AutoBranchen Danmark.
AutoBranchen Danmark har i de tidligere høringssvar argumenteret for den opfattelse, at hvis køberen af en bil er en forhandler, vil den almindelige pris være den pris, som forhandleren kan tilforhandle sig og aftale med importøren, det vil sige forhandlerens indkøbspris, som det tilsvarende gælder for blandt andet leasingselskaber og udlejningsselskaber, hvilket netop er, hvad Skat nu anerkender
Et af de helt overordnede problemer i forhold til beregning af registreringsafgift, er ifølge AutoBranchen Danmark begrebet ”standardprisen”. Som branchen også har kunnet konstatere i andre sammenhænge, har Skat hidtil antaget, at den anmeldte standardpris for et køretøj også som hovedregel er udtryk for den almindelige pris ved salg til bruger. Dette er imidlertid ikke tilfældet.
- Hvis det her problem skal løses, har vi brug for en grundlæggende diskussion, hvor den værdibaserede afgift erstattes af en teknisk baseret registreringsafgift. Kun på den måde, kan vi komme ud over de uklarheder der ligger i den nuværende afgiftsberegning, siger Jens Brendstrup.