23948sdkhjf

Demobiler: Her er Skats nye retningslinjer

Skat imødekommer branchens argumenter med endeligt styresignal.
TVIST Skat har 15. april udsendt endeligt styresignal om den registreringsafgiftspligtige værdi af nye køretøjer, der udtages som demobiler. Styresignalet har samme formulering som det styresignal, der blev udsendt i høring i marts.

Ifølge styresignalet er det den altovervejende hovedregel i registreringsafgiftsloven, at afgiftsberigtigelsen skal ske på grundlag af brugerens købspris. En forhandler, der udtager en bil til eget brug i forhandlervirksomheden (demobil), er at anse som en bruger på lige fod med alle andre.

Forhandleren kan derfor som udgangspunkt afgiftsberigtige demobilen på grundlag af sin egen indkøbspris hos importøren. Det er dog en forudsætning herfor, at indkøbsprisen som minimum indeholder 9 pct. samlet avance i de forudgående salgsled.

I dialog om tidligere afgørelser


Styresignalet skriver om demobiler, at en forhandlervirksomhed kan udtage et køretøj til virksomhedens eget brug (demobiler). Forhandleren skal kunne dokumentere, at den pågældende bil har været anvendt til eget brug i virksomheden. Dette vil typisk kunne være prøvekørselsblanketter for demobiler, lejekontrakter for udlejningsbiler, samt indberetning af skat for firmabiler. Endvidere vil virksomhederne af hensyn til momslovens regler om udtagning skulle føre et detaljeret regnskab for bilernes konkrete anvendelse. Dokumentationen herfor skal opbevares af forhandleren.

Bilbranchen under DI er nu i dialog med Skat om anvendelse af styresignalet, herunder bagud skuende; nemlig hvordan SKAT vil se på perioden fra vedtagelsen af L94 den 28. februar 2012 til udsendelsen af det nye styresignal, hvorefter forhandlerens indkøbspris kan bruges som afgiftspligtig værdi, ved forhandlerens udtagning af bil til demo-brug. Altså de tilfælde, hvor forhandlere har foretaget afgiftsberigtigelse til en højere pris.

Parallelt hermed er Bilbranchen i kontakt med advokat Artur Bugsgang om hvorvidt det nye styresignal påvirker leasingproblematikken. Advokat Artur Bugsgang udarbejdede den 17. juni 2013 responsum om leasing og L94.

Læs styresignalet her .

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141