R: Vi skal have halm og affald i tanken fra 2016
Radikale vil have gang i avanceret biobrændstof. Fra 2016 skal der blandes 2,5 procent biobrændsel i benzin.
- Det er et godt bud på, hvordan vi får gang i teknologi, blandt andet fra Novozymes, og en industriudvikling. Begge dele har vi brug for, så vi får knækket den værste nød af alle, nemlig den grønne transport, hvor vi for alvor hænger bagefter, siger Rasmus Helveg.
- Når transporten fremover kan komme til at køre delvist på affald og halm, bliver landbruget dermed fremtidens Nordsø. En dansk produktion af biobrændstoffer forventes at have beskæftigelsespotentiale på cirka 1000 arbejdspladser årligt, tilføjer han.
Hertil kommer CO2-reduktioner til gavn for klimaet. Hvis der kan skaffes flertal bag kravet, skal det sættes i kraft så hurtigt, som lovgivningen kan komme på plads, muligvis allerede næste år, håber ministeren.
Et nationalt iblandingskrav vil fuldt indfaset betyde, at diesel bliver 3 øre billigere per liter, mens benzin stiger 4 øre literen, moms iberegnet. Det statslige provenutab fra afledte effekter som grænsehandel skønnes at blive omkring 15 millioner kroner årligt.
Iblanding af de avancerede og mere miljøvenlige andengenerations biobrændsler har været diskuteret længe både herhjemme og i EU. Det er på tide at skære igennem, mener Rasmus Helveg Petersen.
Energiaftalen fra 2008 indeholdt en generel målsætning om brug af 5,75 procent biobrændstoffer til al transport på land. I energiaftalen fra 2012 er det aftalt at ændre loven om biobrændstoffer for at sikre iblanding af 10 procent biobrændstoffer i 2020.
De Radikale præsenterede mandag i Politiken et ambitiøst krav om at hæve Danmarks mål for CO2-reduktioner fra 40 til 55 procent i 2030, set i forhold til 1990. Forslaget blev øjeblikkeligt skudt ned af regeringsfællen, finansminister Bjarne Corydon (S).
Rasmus Helveg har da heller ikke taget finansministeren i ed, hvad angår klimaskånsomt biobrændstof i benzinen.
- Men fra nu af er det radikal politik. Vi mener, vi godt kan gå i gang nu, siger klima- og energiministeren.