Fartfest på Munkebjerg
Gamle biler kørte stærkt i strålende sol op ad ”bjergvejen” ved Vejle Fjord.
De langsomste biler fra 1920’erne kunne køre banen igennem på små to minutter, mens biler fra 1980’erne klarede turen på under et. Men de kæmpede allesammen lige hårdt for det.
Om Munkebjerg Hillclimb
Munkebjerg Hillclimb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Både nede på stranden og oppe ved mål er udsigten betagende. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,8 kilometer med en række krævende sving.
Munkebjerg Hillclimb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Både nede på stranden og oppe ved mål er udsigten betagende. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,8 kilometer med en række krævende sving.
Hurtigst af alle var favoritten Niels Ole Andersen fra Jelling i en lynende hurtig Ford Capri 3.0 fra 1981. Han gentog sidste års sejr i overlegen stil.
Nicolaj Hansson fra Haarby vandt i sin MG TC fra 1946 klassen for de ældste biler, mens den tidligere Rallye Monte-Carlo Historique-vinder, nordmanden Svein Lund, for første gang gæstede løbet med en Datsun 240 Z fra 1971. Han tog sejren i klassen for biler før 1972.
Bugattier fra 1925-37 kørte opvisning, racerveteranen Kaj Bertelsen fra Viborg demonstrerede sin sjældne Ferrari 275 GTB fra 1965, og Peter Bering fra Præstø blev, ikke uventet, sidst i sin Delage fra 1925. Alle var de i deres biler med ydelse fra 50 til 300 hestekræfter med til at skildre motorsportens kulturhistorie, og et rekordstort publikum i Danmarks smukkeste motorløb ved Vejle Fjord forstod at sætte pris på det.
Se klassevinderne og alle øvrige resultater på www.rallyresult.dk