Alternativ kalkulation på dansk værksted
Mysby tidsstudier for karrosseriarbejde i Danmark hos Bilernes Hus.
2
Billeder

Pär Magnusson fra CAB demonstrerer tidsstudier i praksis på Peugeot Taastrup karrosseriværksted.
AutoBranchen Danmark afholdt således den 18. august et informations- og demonstrationsmøde om de Mysby tidsstudier, der gennemføres i Danmark. Peugeot i Taastrup havde velvilligt lagt lokaler til.
Hvert 5. år gennemfører det svenske firma CAB gennemgribende tidsstudier på en række udvalgte værksteder i de nordiske lande, der anvender det svenske kalkulationssystem, CABAS. Der udvælges 14 værksteder fra Sverige, Norge, Island, Finland og Estland. Desuden gennemfører CAB tidsstudier hos Bilernes Hus i Silkeborg, som bliver det første danske værksted i kalkulationssystemet.
Kæmpe database
- Det er første gang, at der også er et dansk værksted med i disse tidsstudier. CAB’s teknikere vil i løbet af efteråret bruge 14 dage på hvert af de 15 værksteder, hvor de måler al den tid, der medgår til karrosserireparationer. På den måde bliver reparationstiderne i systemet retvisende i forhold til, hvor lang tid det reelt tager at udføre arbejdet, siger underdirektør i AutoBranchen Danmark Michael Nørregård.
Tidsmålingerne indgår derefter i en kæmpe database, som danner grundlag for den konkrete tidssætning af skadesreparationer i CABAS. AutoBranchen Danmark varetager de danske interesser i dette projekt repræsenteret ved underdirektør Michael Nørregård og teknisk konsulent fra AutoBranchens VidenCenter, John Milton.
Planlægning og booking
Pia Litz Rung, der er projektleder på Mysby6 projektet, fortalte om hele baggrunden for og systematikken bag karrosseritidsmålingerne, der nu gennemføres for 6. gang siden 1955. Derefter orienterede Mats Wästvind om kalkulationssystemet CABAS og fremhævede de væsentligste forskelle på CABAS og Autotaks, og endelig redegjorde Claus Pedersen for CAB Plan, som er et planlægnings- og bookingsystem, der kan tale sammen med Autotaks og Helios og anvendes uafhængigt af CABAS.
CAB Plan anvendes allerede i Danmark af en række værksteder og installeres af AutoBranchens VidenCenter.
Efter introduktion kunne deltagerne få nærmere information og demonstration af CAB Plan, CABAS og kalkulationssystemet for reparation af lastvogne, busser og tunge køretøjer, CAB Heavy.
Samtidig demonstrerede Pär Magnusson på Peugeot Taastrup karrosseriværksted, hvorledes tidsstudierne og -målingerne i praksis finder sted.