Leder: Strammere og slappere
Den ugentlige leder fra autobranchens uafhængige fagblad.
EU-parlamentets miljøudvalg vedtog forleden næsten enstemmigt en beretning om forureningskontrol, der vil føre til en virkelighedstro test. Forslaget skal herefter til afstemning i hele EU-parlamentet, og ændringerne skal forhandles med ministerrådet. Grænseværdier ved koldstart og lav temperatur skal skærpes. Og EU-parlamentarikerne ønsker en særskilt grænseværdi for NO2, som ikke længere må skjules i den generelle værdi for alle kvælstoffilter, NOx. Begrundelsen er, at moderne dieselbiler udleder høje og stigende mængder NO2 i forhold til den samlede NOx-emission, hvilket skaber nye udfordringer for luftkvaliteten i byer.
Vi kan naturligvis bifalde, at der i stigende grad bliver stillet krav til bilfabrikkernes ingeniører i en tid, hvor antallet af solgte dieselbiler i øvrigt falder. I vores venten på nye, alternative drivmidlers udvikling frem mod det fossilfrie samfund er vi nødt til at begrænse de konventionelle bilers udledning. Og lave systemer, der ikke kan omgås. Heller ikke med snydeprogrammer i bilernes software.
Herhjemme stiller en skærpet EU-lovgivning, der ser ud til at ville følge den stramme amerikanske kontrol, øgede krav til synshallerne. Det er naturligvis en forudsætning for nye regler, at synshallernes udstyr og kontrolmulighed følger med lovgivningen. Så mon ikke en af de kommende finanslove skal tage højde for en udskrivning på dette område.