23948sdkhjf

Konkurrenten er kun et klik væk

Første og vigtigste skridt for virksomheder i autobranchen er at forstå, hvad det egentlig vil sige at være digital. Peter Zigler, Autobutler, giver sit bud på, hvordan man gør sig klar til den digitale tidsalder.
RÅD I vores møder med branchens aktører oplever vi en bred kam af forvirring. Mange tror for eksempel, at hvis forretningen skal omlægges til en digital tidsalder, kræver det en masse nye teknologier. Men det er forkert. Man kan heller ikke udelukkende pege på internettet og tro, at forretningen bliver digital, bare fordi man laver en ny hjemmeside.

Den manglende grundlæggende forståelse af de digitale forretningsgange kan mærkes på bundlinjen, efterhånden som der kommer flere digitale aktører, som eksempelvis autobutler.dk, der i arbejdsform og produkt er væsentligt anderledes, end branchen er vant til.

Autobutler.dk er et eksempel på en forretning, som ikke kun handler om teknologi, men som handler om hvordan, vi gør tingene. Den digitale virkelighed har skabt gennemsigtighed og giver værdi i hele den kæde, som kunderne møder, og vi har skabt en platform, der understøtter den digitale forbruger, uafhængigt af teknologi.

Hvis din forretning skal blive digital, kræver det en grundlæggende revurdering af forretningen og de eksisterende strukturer. Nogle lykkedes med at skabe helt nye aktiviteter, andre finder nicher inden for deres eksisterende forretning.

Præcise kundeanalyser

Vi bruger Big data – altså masser af overordnet dækkende data-information – når vi kommunikerer med kunderne. Autobutler taler i øjenhøjde med bilejerne, fordi vi kombinerer udvidede logaritmer og værktøjer, der kan tygge igennem millioner af data fra blandt andet Google og fra bilejerne. I takt med at biler bliver stadigt bedre til at kommunikere med omverdenen, vil den trend tage til i hele branchen.

For eksempel får alle vores værksteder meget præcise analyser af, hvorfor de bliver valgt eller fravalgt af kunderne. Noget, som ingen anden kæde eller aktør i branchen er i stand til. Vores rapporter gør det muligt for de enkelte værksteder at tilpasse deres bud, så de i højere grad bliver attraktive for bestemte kundetyper, lige som vi i dag gør det muligt for værkstederne at få forhåndsudfyldte detaljerede tilbud baseret på Autobutlers banebrydende ”automatisk budgivning”, der kombinerer data fra en lang række kilder.

Forstå dine kunder

Hvis du ikke forstår dine kunder og deres til- og fravalg, uanset kanalvalg, så har du ikke nogen forretning i en digital tidsalder. For selv om du måske har en fin fysisk forretning i dag, så bruger kunderne i stigende grad de digitale værktøjer. Hvis du tror, at det ikke kommer til at ramme dig, så burde du måske kigge på rejsebranchen. Her havde man indtil for få år siden en lang række fysiske forretninger på de dyreste adresser i de større byer. I dag foregår hovedparten af salget af flybilletter og rejser via internet. Og mon ikke du selv foretrækker at finde rejsen på nettet i dag? Blandt andet fordi du her kan komme i kontakt i alle døgnets timer.

Til sammenligning kan man kigge på bilbranchen. Hvis kunden for eksempel har brug for at finde et bilværksted en mandag aften kl. 21 efter børnene er lagt i seng, så er der ikke mange muligheder. Faktisk er autobutler.dk bilejerens eneste mulighed for at oprette en opgave og få svar tilbage.

En sand digital forretning er til stede, også efter almindelig arbejdstid. Det kan være i form af en robot, der, baseret på algoritmer, hjælper bilejeren videre - men det kan også være, at du er nødt til at ændre dine åbningstider, så forretningens digitale platform er bemandet flere af døgnets timer. På bilværkstederne har man for eksempel mere travlt i november end i januar. Så hvorfor ikke holde åbent nogle flere timer i november, og så lade mekanikerne gå tidligere hjem i januar?

Følg den digitale udvikling

Hvis du skal være digital, kræver det, at du bruger data – masser af data – til at tage bedre og hurtigere beslutninger. Det kræver, at du evner at samle data ind og tilpasse din forretning i forhold til disse. Når autobutler.dk for eksempel har succes med at have nedskrevne tilbud og priser på nettet, så bør du implementere det samme. For kunderne er begyndt at vænne sig til denne form for transparens.

Sådan bliver din forretning mere digital

Tænk som dine kunder: Relevans er den digitale tidsalders væsentligste valuta. Det kræver, at du tager beslutninger baseret på data, som giver indhold og personlige oplevelser til kunden. Din konkurrent er kun et klik væk - og hvis ikke du gør købeoplevelsen nem og hjælper med den helt rigtige information på forhånd, forsvinder kunden hurtigere, end du kan nå at sige 'klik'.

Kontekstuel interaktivitet. Hvordan interagerer dine kunder med din forretning og dine produkter? Bruger dine kunder for eksempel primært en computer til at nå dig, eller er det mobiltelefonen, der er det foretrukne redskab? Befinder dine kunder sig på arbejdet, i sofaen, eller i bilen? Hos autobutler.dk er vi ved en milepæl, hvor vi i november vil opleve, at halvdelen af kunderne kommer fra mobile enheder. Derfor lancerer vi en app, som gør den mobile oplevelse bedre.

Live interaktion: Har du automatiserede processer i din forretning? Bilejerne forventer svar også kl. 22 om aftenen, når de sidder hjemme i sofaen. Kan du hjælpe dem, eller skal de i stedet gå til en anden forretning? Jo bedre du er til at automatisere processerne, desto bedre bliver du til at holde omkostningerne nede, og til at bevare kontakten med kunderne. Hos os kontakter vores "robot" bilejeren med specialiserede mails og beskeder, som udelukkende er skabt på baggrund af vores omfattende viden om bilejerens præferencer. Bilejeren oplever at kontakte en virksomhed, som giver info, og som stiller relevante spørgsmål og vil i de fleste tilfælde gå ud fra, at det er et menneske, som sidder i den anden ende kl. 22 om aftenen og sender mails.

Kunderejsen: Hvis du er i stand til at tale med dine kunder, får du også muligheder for at udvide forretningen i retning af nye områder og services som kan give bedre relationer til eksisterende og nye kunder. Rent digitale forretninger bærer i høj grad præg af, at kunderelationerne hele tiden udvides med nye produkter. Se bare på Google, der oprindelig blot var en søgemaskine - men som i dag også er verdens største annoncemedie, eller Amazon, der startede som en lille boghandel - og i dag har alle slags produkter på hylderne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094