Digitale købmænd
Den ugentlige leder i autobranchens uafhængige fagblad.
Netop i disse dage er det 30 år siden, den 17-årige Marty McFly og den excentriske videnskabsmand Doc Brown bevægede sig frem og tilbage i tiden i science fiction-komedien Tilbage til Fremtiden – hvor man dengang tænkte, at 2015, der er godt nok længe til. Men nu er vi her, i den digitale tidsalder. Vi har endnu de flyvende biler i filmen til gode, men de førerløse biler er stærkt på vej, godt hjulpet af telematik og digitalisering, som også værkstederne skal indrette sig efter. Flyvende biler skal vi nok vente endnu mindst 30 år med at stifte bekendtskab med, men hvem ved hvad Tesla (med stifterens Elon Musks rum-udforsknings tanker), Google, Apple og andre med fremtidsfingeren på pulsen finder på?…
En af udfordringerne med den digitale udvikling er også kampen mellem den frie del af autobranchen og mærkedelen med bilproducenterne og importørerne, som kan styre bilernes service og reparation digitalt. Hvis politikerne lader stå til – men det er der stor fokus på i blandt andet EU i den frie konkurrences, og forbrugernes, hellige navn. Imidlertid efterlader digitaliseringen allerede nu nogle mere eller mindre uafklarede udfordringer: Såsom hvem der har ansvaret for kalibrering af ny digital teknik i bilerne, som vi også skriver om i denne uge.