23948sdkhjf

Ladestandere bliver sorteper

Godtgørelse for elafgift anvendt til batteriopladning står til at ophøre.
OPLADNING De fire partier bag afgiftssystemet for elbiler skal drøfte, om elafgiften skal pålægges kommerciel opladning på det det offentlige vejnet.

En af de virkelige overraskelser for elbilbranchen er den generelle fjernelse fra 1. januar 2016 for elafgiften på cirka 108 øre per kWh inklusive moms.

- Vi har fået flere henvendelser om den sag, efter at lovudkastet er kommet i høring. Det er en sag, som vi vil se på, siger skatteordfører Jesper Petersen (S) til Motor-magasinet.

- Det er ikke punkt, som vi blev gjort særskilt opmærksom på under forhandlingerne. Derfor vil jeg undersøge konsekvenserne, og så må vi se, hvor det ender, fortsætter han.

Det har hele tiden være forudsat, at opladning ved privatboligen omfattes af fuld afgift, bekræfter Jesper Petersen.

En bil, der bruger 150 Wh per km, får en ekstra belastning på 15 kroner per 100 km, når der også betales elafgift på knap 110 øre/kWh inkl. moms.

Denne el-mellemklassebil betaler 7,50 kroner for at køre 20 km, når der regnes med en elpris på 2,50 kr./kWh inkl. alle afgifter.

Elafgiften inklusive moms stiger ved årsskiftet med 0,875 øre til 110,625 øre/kWh.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093